Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Te is bántalmazás áldozata vagy? Ismerd fel a jeleket!

Érdekességek2021. december 07.

A bántalmazásról a legtöbb embernek a fizikai erőszak jut az eszébe. Rombolni és fájdalmat okozni azonban szavakkal is lehet. A lelki bántalmazás veszélye gyakran épp abban rejlik, hogy hosszú ideig képes észrevétlen maradni. Gyakran maga az áldozat is csak későn ismeri fel, hogy bántalmazásnak van kitéve. Olyankor pedig már a segítség ellenére is nehezen lát lehetőséget arra, hogy változtasson a helyzetén.  

A bántalmazás, a lelki erőszak elfogadhatatlan. Ebben mindannyian egyetértünk. Mégis vannak közöttünk olyanok, akik nap mint nap áldozatául esnek, miközben nem is sejtik, hogy amit elszenvednek, az bántalmazás.

Az első lépés tehát a felismerés, valamint a belátással járó esetleges szégyen és kiszolgáltatottság érzés feldolgozása. A biztonságot megteremtő cselekvési terv kidolgozása csak ezután következhet.

Melyek a lelki bántalmazás jelei?

1. Kettős kommunikáció
Másokkal elbűvölő, az áldozattal szemben minősíthetetlen viselkedés.

2. Irreális elvárások támasztása
Külső megjelenésre, nőies viselkedésre vonatkozó teljesíthetetlen elvárások támasztása. Az áldozatban megfelelési kényszer és folyamatos frusztráció, valamint az el nem fogadás érzésének kialakítása. Szemrehányás.

3. Elszigetelés
A munkatársakkal, a barátokkal, a családdal való kapcsolattartás lehetőségének szűkítése, korlátozása, megszüntetése.

4. Önértékelés rombolása
Kritizálás, sértegetés. Hibáztatás, vádlás, bűnbakképzés. Kiabálás.

5. Kontroll gyakorlása
Ellenőrzés alatt tartás, korlátozás. Önálló döntés megkérdőjelezése. Utasítás, elszámoltatás. Végletes féltékenység.

6. Dominancia gyakorlása
Kirekesztés, problémák megbeszélésével szembeni elhatárolódás. Hazugság.

7. Manipulálás
Közömbösség mutatása, elszigetelődés. Udvarlás, hízelgés. Titkolózás.

8. Megfélemlítés
Indulatosság, verbális agresszió. Az áldozat tárgyainak megsemmisítése, rombolás. 


A bántalmazó és áldozata kölcsönösen függnek egymástól. A bántalmazót az a fajta fontosságérzés mozgatja, mely az áldozat dominálásából fakadó viselkedésből táplálkozik.
Az áldozat nélkül elveszti a hatalmát. Nincs többé ugyanis, aki felett gyakorolhatná az uralkodást.

Az áldozat is függ ugyanakkor a bántalmazótól. Mivel a bántalmazó viselkedésével módszeresen rombolja az önértékelését, félni fog attól, hogy a jövőben esetleg egyedül nézzen szembe a kihívásokkal, ezért nem tudja elképzelni, hogy kilépjen a kapcsolatból.

A bántalmazó sok esetben különösen jó anyagi biztonságot teremt az áldozat számára, vagy csupán ellehetetleníti a korábbi egzisztenciális függetlenségét, így korlátozva a szabadságát, és szűkítve mozgásterét. Annak azonban, hogy egy nő miért dönt úgy, hogy a bántalmazó mellett marad, más okai is lehetnek. Jövő héten ezeket járjuk körül részletesebben.


forrás: Harmonet.hu
hírek, aktualitások

Borozgatunk, iszogatunk?

2025. november 13.

Sorozatunkban kedves, mosolyogni való, humoros, netán túlzásokba eső régi reklámokból, szövegezésekből szemezgetünk.

A reklámok egyfajta korjelzők. Jellemzőek az adott korra, amikor azok készültek, mert a háttérben ott búvik egy adott szakma, hivatás általános története, fejlődésének pontjai. A reklámábrázolás fejlődése során nyomon követhetjük a betűvonás stílusjegyein, a nyomtatási technikák fejlődésén túl a szájhagyomány, a képi ábrázolás és az írásbeliség időbeli alakulását.

A szakemberek szerint a reklám csírái már az ókorban fellelhetők. Kialakulását és a reklámeszközök használatát jól végigkísérhetjük a gyógyszerészet fejlődésének mezsgyéjén. Szinte a gyógyszertárak létrejöttének pillanatától megfigyelhetőek azok a jelek, amelyekkel az orvosgyógyszerész, majd később az önállóvá vált patikus felhívta a betegek figyelmét a szolgáltatása iránt. A bútorzat, az edényzet, a csomagolóanyagok, az ajándék- és reklámtárgyak mind-mind az adott gyógyszertár ismertségét voltak hivatottak fokozni és terjeszteni. A gyógyszerészet – kialakulása és története során – élen járt a reklám fejlesztésében és a reklámeszközök kialakításában.

Régen is a különböző reklámok közül a termékreklám volt a legmarkánsabb. A termékreklám a kommunikáció része. Reményt ad és ígéretet tolmácsol, leginkább, hogy döntésre, vásárlásra ösztönözzön. Így volt ez régen is, és így van ez ma is.

Lelki egészség megőrzése könyvek segítségével

2025. november 12.

Szórakoztató olvasmányok, önismereti és pszichológiai könyvek, valamint klasszikus és szépirodalmi alkotások – ezeket olvassák leggyakrabban a Libri olvasói stresszes vagy nehéz élethelyzetekben. A könyvkereskedő az olvasás és a mentális egészség kapcsolatát vizsgáló, több mint 700 fős, nem reprezentatív felméréséből kiderült, hogy a válaszadókat leginkább a saját nehézségeiktől való eltávolodás, a hétköznapokból való kizökkenés segíti a problémás élethelyzetekkel való megküzdésben.

Ma világszerte több mint 1 milliárd ember küzd valamiféle mentális betegséggel – vagyis a lelki problémák minden 8. ember életét megnehezítik. A Libri arra volt kíváncsi, hogy milyen szerepet játszanak az olvasók életében a könyvek – éppen ezért a könyvkereskedő egy a könyvek és a lelki egészség kapcsolatát vizsgáló online felmérést végzett, amelyet több mint 700-an töltöttek ki.  

A kutatásból kiderült: az olvasók csaknem 98 százaléka szerint a könyveknek szerepük van a lelki egészség megőrzésében, és mintegy 94 százalékuk szerint segítenek a nehéz, stresszes vagy kritikus élethelyzetek átvészelésében is. A kérdőív válaszai alapján úgy tűnik, a legtöbb olvasónak saját tapasztalata is van ezen a téren: 53 százalékuk gyakran, egyharmaduk (29,4%) mindig, majdnem 16 százalékuk pedig alkalmanként olvas, ha lelki nehézsége adódik.  

A felmérésben a Libri az olvasmányok típusára is rákérdezett: a nehéz, stresszes helyzetekben válaszadók háromnegyede (74,5%) kifejezetten könnyed, szórakoztató irodalmat keres, ugyanakkor több mint harmaduk (37,6%) önismereti, önsegítő vagy pszichológiai témájú könyvekhez is szívesen fordul, míg 34 százalékuk klasszikus vagy kortárs szépirodalmat olvas.

Miért lényeges a megfelelő fehérjebevitel?

2025. november 12.

A Danone Magyarország és a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) közös, 320 dietetikus szakembert bevonó felmérése rámutatott: bár a szakemberek szerint a fehérje az egészséges étrend egyik kulcseleme, a magyar lakosság tudatossága ezen a téren továbbra is hiányos. A dietetikusok 70%-a úgy véli, hogy csupán kisebb hányad ismeri a fehérjék valódi szerepét a kiegyensúlyozott táplálkozásban.

A felmérés* szerint a fehérjebevitel a dietetikai tanácsadás egyik leggyakrabban felmerülő témája: a szakemberek több mint 80%-a rendszeresen vagy alkalmanként kap kérdéseket páciensektől. Leggyakrabban az egyes ételek fehérjetartalma, a különböző diétákhoz kapcsolódó szükségletek és a sportoláshoz kötődő fehérjebevitel érdekli az embereket.

A dietetikusok elsősorban a változatos, állati és növényi forrásokra egyaránt építő fehérjefogyasztást javasolják, ugyanakkor tapasztalataik szerint a páciensek inkább az állati eredetű fehérjékre – húsokra, tejtermékekre, tojásra – építik az étrendjüket, míg a növényi források fogyasztása háttérbe szorul. A szakemberek szerint az optimális fehérjebevitelre különösen nagy figyelmet kell fordítani többek között műtétek után, vegetáriánus és vegán étrend követésénél, időskorban, több betegséggel együtt élő pácienseknél, valamint emésztési problémák esetén.

A fehérje legfontosabb élettani előnyeként a dietetikusok 87%-a az izomtömeg fenntartását emelte ki, de sokan hangsúlyozták az immunrendszer támogatását (68%) és a testtömeg-karbantartásban betöltött szerepét (65%) is. Ugyanakkor megosztottak abban, hogy a lakosság inkább túl kevés vagy túl sok fehérjét fogyaszt: 40% alul fogyasztást, 43% túlfogyasztást tapasztal a praxisában.