Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Tapossa laposra!

Érdekességek2018. október 23.

Az ma már mindenkinek nyilvánvaló, hogy érdemes a hulladékot szelektíven gyűjteni, azonban sokszor még mindig rosszul csináljuk. Még ma is sokszor kerül lerakóba olyan hulladék, amelyet akár újra is lehetne hasznosítani, illetve a szelektív gyűjtő edényekbe sem megfelelően és a megfelelő hulladék kerül.  

Talán a legtöbben ezért mégiscsak azzal vannak tisztában, mi is kerülhet egy-egy szelektív gyűjtőbe, már csak annak okán is, hogy ezeken általában feltüntetik, milyen hulladék kerülhet bele és mit nem szabad. Azonban sokan elfelejtik alaposan átolvasni a feltételeket és megtörténik, hogy átöblítetlen, zsíros, ételmorzsás, szermaradványos, stb. dobozok, és tartók kerülnek ezekbe a gyűjtőkbe.

De talán ez lenne a legkisebb gond, hiszen a feldolgozás során ezek megsemmisülnek. A nagyobb probléma az, hogy a szlogent, miszerint: Tapossa laposra! - sokan elfelejtik, vagy még nem is hallották. Igen, az aluminimum és karton dobozokat olyan módon kellene elhelyezni, hogy azok minél kevesebb helyet foglaljanak, ezáltal egy-egy gyűjtőkonténerbe minél több hulladék férjen, így az elszállítási költségek is csökkennek, nem is beszélve a szállítással járó környezeti terhelésről. Igaz, ma már léteznek olyan gyűjtőkonténerek, amelyek maguk tömörítik a beledobott anyagokat, azonban ezek még nem terjedtek el Magyarországon.


A nagyobb probléma inkább azzal van, hogy sokan még mindig nem a szelektív gyűjtőkbe teszik az azokba való hulladékot. Ennek persze több oka is lehet, bár ma már szinte minden hazai településen létezik valamiféle szelektív gyűjtési megoldás – gyűjtőszigetek, szelektív lakossági kuka, szelektív gyűjtő zsák. Mégis egy nemrégi felmérés szerint például a forgalomba kerülő aludobozok 58%-a kommunális hulladékba vagy égetőbe kerül, az újrahasznosítás helyett. Ez közel 8900 tonna aluminium dobozt jelent.

Ez óriási pazarlás, főként, ha azt is tudjuk, hogy a ma felhasználásra kerülő alumíniumnak a 60%-a szekunder alumínium, azaz nem a frissen bányászott. Az alumíniumból készült italosdoboz az egyik leggazdaságosabban újrahasznosítható hulladék. Az elsődleges gyártáshoz képest a beolvasztás 95%-os megtakarítást eredményez.
A beolvasztott aludobozokból nemcsak újra aludobozt állítanak elő, de ipari késztermékek és alkatrészek is készülnek belőlük. Például a nyomtatók tonereinek úgynevezett drum részéhez is szükség van alumíniumra.
 


Mit jelent ez a tonerekre nézve? Nos, azt, hogy a kiürült tonereket nem a kukába kell dobni (amúgy sem szabad ugye, mert veszélyes hulladéknak minősülnek), hanem újra fel lehet őket használni. Nem kell plusz energiát fordítani arra, hogy ezeket a műanyag dobozokat szétszedjék és kivegyék belőle a nem műanyag részeket, aztán a műanyagot újrahasznosítsák, hanem vannak cégek, ahol a kazetta feltöltésével és a kopó alkatrészek cseréjével, mint például a fent említett drum, egy jó minőségű újra használható tonert kapunk. És igen, a régi drum-ban lévő alumínium kinyerhető és újra felhasználható.

Gondoljunk csak bele, egyrészt mennyi pénzt spórolunk meg, ha újragyártott tonert vásárolunk, hiszen az újraépített tonerek ára töredéke az eredeti tonerekének. Másrészt, maga a toner, a nyomtató gyártása rengeteg energiát emészt fel, így viszont a tonert nem kell újra legyártani, ezzel is csökkentve a környezeti terhelést.

Összegezve tehát elmondhatjuk, hogy az alumínium egy igen sokoldalúan felhasználható anyag, melyet, ha már szükséges használnunk, akkor legalább annyira érdemes odafigyelnünk, hogy hasznosítsuk újra azokat.


forrás: Harmonet
hírek, aktualitások

Új magyar applikáció támogatja a munkavállalók mentális jóllétét

2025. július 16.

Az elmúlt években többszörösére nőtt a pszichés okokra visszavezethető táppénzes napok száma

A munkahelyi mentális egészség kérdése egyre nagyobb kihívást jelent a vállalatok számára, hiszen miközben az alapvetően meghatározza a szervezet teljesítményét, a munkaerőpiacon mind nagyobb súllyal jelenlévő Z generáció már komoly elvárásokkal fordul a cégek felé ezen a téren is. A stressz mindennapos jelenség a hazai dolgozók kétharmadánál, amely gyakran még a pihenőnapokon sem csillapodik, emellett világszerte az alkalmazottak nagyjából 50%-a küzd a rohamosan terjedő kiégéssel, ami szélesebb értelemben vett egészségügyi tüneteket is okozhat. A probléma társadalmi jelentőségét felismerve három hazai cég fogott össze, hogy megalkossa a Health check nevű digitális megoldást, amely a munkavállalók mentális és fizikai állapotát átfogóan vizsgálja, hogy értékes visszajelzésekkel szolgáljon dolgozók és vállalatok számára egyaránt.

Az Európai Unióban átlagosan 136 milliárd euró, Magyarországon pedig nagyságrendileg 440 milliárd forint veszteség keletkezik évente a nem, vagy nem megfelelően kezelt munkahelyi stressz miatt, amely a kieső munkanapok mintegy 50-60%-áért felelős. Eközben a munkavállalók is egyre jelentősebbnek érzik a problémát, ráadásul többnyire magukra hagyva küzdenek vele: 10-ből 4 dolgozó úgy véli, hogy a fokozott stresszel járó pszichoszociális kockázatokat az adott szervezeten belül nem képesek hatékonyan orvosolni. Erre a kihívásra ad innovatív választ a Health check alkalmazás, melyet a Budapest központú startup, a CHEQ munkáltatói kommunikációs rendszerébe integrálták, szakmai partnere pedig a Pro Health Consulting Group és a munkahelyi pszichológiára specializálódott Minder.

„Ma már nem kérdés, hogy a munkavállalók mentális állapota milyen jelentős mértékben támogatja vagy éppen akadályozza a cégek hétköznapjait, a feladatellátás minőségét vagy konkrétan a termelékenységet. A digitális világban olyan eszközöket kell a cégek kezébe adni, melyek segítségével hatékonyabban felismerhetik és kezelhetik a dolgozóik mentális egészségéhez kapcsolódó problémákat” – mondta el Logemann-Molnár Zsófia a MINDER alapító szakpszichológusa. Az alkalmazás anonim visszajelzéseken alapuló „hőtérképet” készít a szervezetről, így a cégvezetők és HR-szakemberek gyorsan felismerhetik, hol van szükség beavatkozásra. Az eredmények alapján újratervezhetők a munkahelyi folyamatok és a célzott egészségmegőrző programok is – ezek pedig közvetlen konkrét üzleti előnyként járulnak hozzá a munkavállalói elköteleződés növeléséhez és a fluktuáció legyőzéséhez is.

Nyári vízparancsolat: igyál többet, érezd jobban magad!

2025. július 16.



A nyár a napfény, a strandolás és a szabadtéri programok szezonja, amikor még inkább oda kell figyelnünk a vízivásra. Sokan mégis csak akkor kortyolnak egyet, amikor már szomjasok, pedig ilyenkor a szervezet már rég vészhelyzetet jelez. Itt az ideje újra tudatosítani: a hidratáltság a jó közérzet és egészség kulcsa, különösen kánikulában – tanácsolja a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége.

A tested vízzel működik!

Nem túlzás azt mondani, hogy testünk döntően vízből áll: több mint 60%-át ez az éltető anyag teszi ki, sőt még a csontjainkban is van belőle! A víz segít fenntartani a normál testhőmérsékletet, támogatja a koncentrációt és elengedhetetlen az anyagcsere-folyamatokhoz. Már a súlyunk 2%-ának megfelelő folyadékvesztés is elég ahhoz, hogy fejfájást, fáradtságot vagy tompaságot érezzünk.

Mennyit kell inni?

Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) állásfoglalása szerint a nőknek naponta legalább 2 liter, a férfiaknak pedig 2,5 liter vizet kell fogyasztaniuk, amibe minden élelmiszerforrásból származó beleszámít. A hazai táplálkozási ajánlás, az OKOSTÁNYÉR® azt javasolja, hogy naponta 8 pohár folyadékot igyunk! Ebből legalább 5 pohár ivóvíz (1 pohár = 2-2,5 dl) legyen, mert az a legalkalmasabb szomjoltásra. Gyümölcs- és zöldségleveket, cukortartalmú teákat, üdítőitalokat, turmixokat, tejes italokat (pl. kakaó, tejeskávé) csak a folyadékbevitel színesítésére, alkalmanként, kis mennyiségben ajánlják.

Ez a vízmennyiség azonban szobahőmérsékleten, normál fizikai terhelés, főként ülő életmód mellett végzett napi tevékenységek esetén elegendő a megfelelő folyadékegyensúly fenntartásához. Annak, aki fizikailag aktív életmódot él – fizikai munkát végez, vagy aktívan sportol –, a napi ajánlott mennyiség akár 4,5 literre is növekedhet. Terhesség és szoptatás alatt szintén magasabb az érték, 3,3-4,8 liter a napi vízszükséglet.

Friss kutatás az online kommentkultúra digitális jelenlétre gyakorolt hatásáról

2025. július 15.

Az online tér ma már nemcsak a szórakozás, hanem a munka, az önkifejezés, a közösségépítés színtere is, de a legtöbben egyre kevésbé érzik biztonságosnak, támogatónak. Kutatás készült arról, hogy a bántó hozzászólások, a trollkodás, a kommentkultúra milyen hatással van a magyar internetezőkre, mennyire befolyásolja, hogy ki és hogyan mer megszólalni és megtartani az online világban is az önazonosságát.

A Collabri kutatása egyértelműen alátámasztotta azt a hipotézist, hogy a bántó, negatív vagy megalázó online kommentek jelentős pszichés hatást gyakorolnak az érintettekre és csökkentik az önkifejezés szabadságát. Az eredmény szerint az internetezők csaknem 80 százalékát érte már bántás az online térben, és minden második embert némított már el negatív komment. Ez azt jelenti, hogy szinte mindenki, aki valamilyen módon jelen van vagy véleményt formál az interneten, előbb-utóbb szembesül negatív visszajelzéssel.

A cinizmus és gúny romboló ereje

A kutatás megállapította, hogy a leggyakoribb bántás nem a trágárság, hanem a cinizmus és a gúny volt.

„A cinizmus egy bújtatott agresszió, amelyet könnyű letagadni – azt nem is úgy gondoltam -, megkérdőjelezve az áldozat valóságérzetét, érzéseinek érvényességét. Ez az önmegkérdőjelezés tovább fokozza a fájdalmat. Ha mások is rácsatlakoznak erre a cinizmusra, az online csoportdinamika hatására ez még mélyebb sebet tud ejteni” – magyarázza Bognár Katalin pszichológus.

A szakértő szerint fontos kérdés, hogy hol kezdődik a valódi cyberbullying, és mi számít egyszerű félreértésnek. Bognár Katalin hangsúlyozza, hogy ez egy szubjektív és vékony határ, amelynek tisztázásában az edukáció segíthetne.

„Ugyanakkor, ha valaki bántva érzi magát, akkor az a bántás valid. A negatív kommentek hatása kiterjed az online létezésre, hiszen az illető legközelebb kétszer is meggondolja, hogyan nyilvánul meg. Ha valaki visszavonul a posztolástól, vagy jobban megszűri, milyen tartalmakat tesz közzé, esetleg hosszabb ideig inaktívvá válik, vagy csak megfigyelő álláspontra helyezkedik, összességében befolyásolja az önazonossága megélését” – hangsúlyozta a szakértő.

A felmérés szerint a gyűlöletkeltő, szexista, rasszista és diszkriminatív megjegyzések mellett a gúnyolódó kommentek is meglepően erős hatással bírnak, 12,7%-ban teljes visszavonulást okoznak az online térből.