Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Pedagógusok küzdelme – A kiégés elleni harc

Érdekességek2018. június 18.

Az emberrel foglalkozó szakmák, így a pedagóguspálya is magában hordozza a kiégési szindróma veszélyét, azt az állapotot, amikor az egyébként motivált, érzelemgazdag személyiség telítődik azokkal a problémákkal, amelyek nap mint nap jelentkeznek tevékenységében. Küszöbön van a pedagógusok napja, köszöntjük őket sok szeretettel, köszönettel! 

A hétköznapi szóhasználatban is szinte mindennapossá vált az a szó, hogy „kiégés”, „burnout-szindróma”. Mégis szakemberként gyakran élem meg, hogy leegyszerűsítjük ezt a fogalmat, néha többet, néha kevesebbet látunk bele, mint ami valójában. Pszichológusként azt vallom, hogy a mélyebb megértéshez minden ember egyedi szinten, saját magát kell, hogy elemezze, így hiteles választ kaphat arra, hogy érintett-e a kiégésben vagy sem. Sőt arra is választ kaphat az önelemzés segítségével, miszerint mit tesz preventíven, hogy megakadályozza a lejtőn való elindulást. A segítő szakmában, így a pedagógusoknak is, tehát időnként meg kell állni és megfogalmazni:


A kaliforniai egyetem munkapszichológusok csoportja szerint a kiégés emberekért való intenzív erőfeszítés eredménye, amelynek következménye egy tartós emocionális (érzelmi) terhelés, mely a szindróma (tünetegyüttes, betegség) fokozatos kialakulásához vezet. A témát kutató kollégák többsége is egyetért azzal, hogy a kiégés emberekkel való foglalkozásoknál megjelenő szindróma, ám a definíciót kibővíti: olyan tünetegyüttesként jellemezhető, amely az alábbiakból tevődik össze:

1. érzelmi kimerülés

2. elszemélytelenedés

3. csökkent teljesítmény.

A kiégés útján

A pedagógusok kiégéséhez hozzájáruló tényezőket kutatva azt látjuk, hogy többek között a fegyelmezési problémákat, a tanárokkal szembeni fizikai és emocionális visszaélést, az alacsony fizetést, a vezetők felől érkező csökkent támogatást érdemes kiemelni. Továbbá meg kell jegyezni, hogy a pedagógusok, pályára kerülve még felkészületlenek, az egyetemen elméleti beállítottságú oktatóiktól nem kapnak olyan eszközöket, amelyek segítenék kezdőként a boldogulásukat. Emellett viszont magas mércével és önmagukkal szembeni elvárásokkal kezdik meg pályafutásukat, ami tovább növeli a kiégés valószínűségét. A pedagógus kiégése pedig erősen kihat az iskolai légkörre. A kiégett pedagógusok nem mutatnak valódi érdeklődést a diákok irányába, őket mintegy tárgyként kezelik, ezt a légkört, az egymással szembeni negatív attitűdöt pedig hajlamosak a diákok is átvenni.

A kiégett pedagógus képtelen rugalmasan alkalmazkodni a különböző gyermekekhez és helyzetekhez, nehezére esik a tanulók érdeklődésére, szükségleteire, kívánságaira figyelni. Korábban említettem az önelemző munkát, meg azt, hogy álljunk meg néha és tekintsünk vissza. Gyakorlati szinten a pedagógusoknak az előbb említett rugalmatlanságot és alkalmazkodóképesség csökkenését kell észrevenniük. Természetesen fontos és jó lenne detektálni az érzelmi kimerülést is, az elszemélytelenedést, ahogyan én is és a szakirodalom is hangsúlyozza, ám a valóság az, hogy jó, ha a tudatosulás egy minimális szintje érvényesül. Lényegében nehéz a pedagógusnak a mindennapi rohanás és túlterheltség mellett ilyenekkel foglalkoznia, azonban kikerülni a „mókuskerékből” csak akkor tud, ha megálljt parancsol. Ha a pedagógus időt tud nyerni, az már fél siker: ilyenkor tiszta fejjel tud önmagára rálátni, kisebb a torzítás lehetősége, miszerint csak menni kell előre és dolgozni.

Mindig van megoldás

A burnout elleni leghatékonyabb megoldási mód a prevenció, amikor az önismeret fejlesztése és bizonyos technikák elsajátítása révén egy kreatív, növekedni, fejlődni képes személyiség frusztrációtűrési képességét és az azt támogató személyiségforrásokat fejlesztjük. A burnout-szindróma prevenciójában tehát igen nagy szerepe van a képzéseknek, továbbképzéseknek, tréningeknek, a támogató jellegű munkahelyi kapcsolati háló, a csapatszellem kialakításának.

Döntő a személyes motivációk, az attitűdök, az önmagunkról kialakított kép valódiságának, a hivatás határainak tisztázása. Az olyan szervezeti kultúra, melyben a személy a munkájával kapcsolatban megélheti saját fontosságának, jelentőségének érzését, kisebb eséllyel termel kiégett munkatársakat.

A munkahelyi megbeszélések, kollegiális konzultációk, a szakmai túlterheltség szabályozására bevezetett rendszerek csökkentik a kiégés kockázatát. Támogatni kell a munkatársak közötti segítő, feszültségcsökkentő, felelősségmegosztásra lehetőséget adó kapcsolatok (egyszóval a társas támogatás) kialakulását
Az elsődleges prevenció lehetőségeit intézményes és személyes szinten egyaránt rendszeresen ki kell használni.

A tanári karban az alábbi prevenciós lehetőségek merülnek fel:
– képzés, továbbképzés, szakvizsga,
– munkahelyi háló, team kialakítása,
– rendszeres szupervízió biztosítása iskolapszichológus által,
– motivációk és attitűdök tisztázása és tudatosítása,
– a szükséges és irreális terhek szétválasztása,
– tehermentesítés (szabadságok, kiemelés a munkából, váltás kezdeményezése).29

Makai Gábor
klinikai szakpszichológus, pszichotera


forrás: Bébik.hu
hírek, aktualitások

AIDS – továbbra is velünk van a betegség

2025. december 18.

Bár Magyarországon európai összehasonlításban is kiemelkedő a HIV-ellátás színvonala, és államilag finanszírozott a hozzáférés a korszerű terápiákhoz, még mindig magas a későn kiszűrt betegek aránya, és alacsony a szűrési hajlandóság – mutattak rá a Pro Infectologia Alapítvány szakértői a Dél-pesti Centrumkórházban az AIDS World Day alkalmából tartott sajtótájékoztatón. A becslések szerint a hazánkban élő fertőzöttek jelentős része – akár a fele – nincs tisztában az állapotával, emiatt továbbra is sokan már csak a betegség előrehaladott, tünetes stádiumában kerülnek az ellátásba. Az utóbbi években ugyancsak emelkedett a fertőzött nők aránya, és több esetben is előfordult a korábban itthon nem jellemző perinatális átvitel olyan édesanyák újszülöttjeinél, akik nem tudtak arról, hogy fertőzöttek. A legfrissebb adatok szerint 2024-ben mintegy 40,8 millió HIV-fertőzött ember élt világszerte, körülbelül 1,3 millió új fertőzést jelentettek, és 630.000 ember hunyt el AIDS-ben, illetve a fertőzés szövődményei miatt.

„Bár az elmúlt évtizedekben jelentős eredmények születtek a HIV terjedésének a visszaszorításában, a friss adatok arra figyelmeztetnek, hogy az AIDS mint megoldásra váró globális egészségügyi probléma, továbbra is velünk van” – fogalmazott dr. Szlávik János, a Dél-pesti Centrumkórház Országos Hematológiai és Infektológiai Intézet centrumvezető főorvosa, a Pro Infectologia Alapítvány szakértője.

Az auditív feldolgozási zavar folyamata és tünetei

2025. december 18.

Az auditív feldolgozási zavar (APD) egy hallási probléma, amely a 3-5%-át érinti az iskoláskorú gyermekeknek. A gyermekek, akik ezzel a problémával küzdenek, nem tudják ugyanúgy megérteni, amit hallanak, mint más gyerekek. Ennek oka, hogy a fül és az agy nem működik teljesen együtt.

Valami megzavarja azt a folyamatot, ahogyan az agy felismeri és értelmezi a hangokat, különösen a beszédet.

A gyermekek általában normálisan érzékelik a hangokat, mivel képesek hallani azokat a hangokat, amelyeket egy csendes környezetben (pl. egy hangtalan szobában) adnak ki. A probléma akkor jelentkezik, amikor a gyermekek nehezen ismerik fel a szavakban lévő hangok közötti apró eltéréseket, még akkor is, ha a hangok elég hangosak ahhoz, hogy hallják őket. Ezek a problémák gyakran előfordulnak zajos környezetben – pl. iskolai osztályteremben, játszótéren vagy bulikon –, ahol sok háttérzaj van.

A glaukóma diagnosztizálásának lehetőségei

2025. december 17.

A zárt csarnokzugú glaukóma, ami Magyarországon nem ritka, krónikus és heveny formában is megjelenhet. Ez a glaukóma forma a Föld teljes népessége tekintetében a vezető glaukómás vaksági ok. 

Heveny formában a szemnyomás nagyon megemelkedik. Ez jelentős fájdalommal is járhat. A zárt csarnokzugú glaukómára főként azok hajlamosak, akiknek a szemük kissé kisebb, mint a szokásos normális szem. Az életkor előrehaladtával, már nagyjából 40 éves kor körül a szemlencse jelentősen nagyobbodni kezd. Ilyenkor, ha a hely kicsi, a szemlencse a pupilla területében elzárhatja a szem belső folyadékának (a csarnokvíznek) az áramlását, és ez váltja ki a csarnokzug elzáródását. Bár a probléma még az elzáródás előtt végzett egyszeri, ambuláns lézer kezeléssel teljesen megelőzhető, ez a kockázat fel nem ismerése miatt sokszor elmarad, és a beteg már csak a súlyos és végleges látáskárosodás kialakulása után kerül lézerkezelésre. Tehát ha valaki távolra pluszos szemüveget hord vagy a családban volt már glaukóma, szemét mindenképpen rendszeresen ellenőrizni kell tünetmentesen is. A szemorvosi vizsgálatkan alaposnak és hozzáértőnek kell lennie, nem elég, csupán a szemnyomásmérés. A krónikus zárt csarnokzugú glaukóma forma tünetszegényebb. A nyitott csarnokzugú glaukómák pedig teljesen fájdalmatlanok. Magyarországon a nyitott csarnokzugú glaukóma formák a leggyakoribb zöldhályog típusok. Erősen hajlamosít rá a rövidlátás és a vérrokonok között előfordult nyitott csarnokzugú glaukóma. Éppen ezért a fenti kockázati tényezőkkel bíró személyeknek különösen fontos a 40 éves kor feletti életszakaszban a rendszeres és jó minőségű szemorvosi vizsgálat, még teljes panaszmentesség esetén is.