Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Ovis ballagásra iskolatáskát? – Ilyen a jó táska!

Érdekességek2018. május 09.

pixabayHa a család úgy dönt, hogy valamilyen tárgyi ajándékkal is emlékezetessé tenné az óvodai ballagást, praktikus választás az iskolatáska. De mire érdemes figyelni, ha egy jól használható, strapabíró darabot szeretnénk, amely a megajándékozott tetszését is jó eséllyel elnyerni?

Mire figyeljünk, ha iskolatáskát ajándékozunk ovis ballagásra?

A gyerekek egészen más szempontok mentén döntenek, ha az iskolatáskájukról van szó. Megeshet, hogy első látásra beleszeretnek egy táskába, mert azon a kedvenc mesehősük látható, a szülő azonban másik – praktikusabb, strapabíróbb, gerinckímélőbb darabot szeretne – mondja Licsár Szilvia pedagógus, a Játékliget szakértője. A vonzó külső tulajdonságok mellett egyértelműen érdemes más szempontokat is figyelembe venni.

Vigyáz a hátára!

A napi tanszerek súlya akár több kg is lehet, nem mindegy, hogy ez a súly hogyan oszlik el a gyermek hátán. Az ergonomikus iskolatáskák kialakítása miatt a gerincet és a vállakat kevésbé éri terhelés, a gyermekek könnyebbnek is érzik az ilyen típusú táskákat.


Legyen könnyen tisztítható!

Elég egy rosszul lezárt uzsonnásdoboz, de akár a mindennapos használat közben is koszolódhat úgy a táska, hogy gyakran kell tisztítanunk. Ilyenkor hasznos, ha az anyaga könnyen tisztítható, akár egy szivaccsal is átdörzsölhetjük, de a mosógépbe is bedobhatjuk, ha szükséges.

A jó tagolás is szempont!

A kis elsősnek meg kell tanulnia, hogy melyik órára melyik könyvre, füzetre van szükség. Ebben úgy is segíthetünk neki, ha a táskája megtartja a formáját, jól tagolt, több része van, ezekben akár cipzárral elkülönítve, akár gumis megoldással rögzíteni tudja a tanszereit. Ha csak egy nagy részbe pakol mindent, a könyvek és a füzetek a nap folyamán összekeverednek, gyűrődhetnek.

Van helye a kulcsoknak is?

Kulcsok vagy egyéb apróságok – aprópénz, radír, hegyező, ha a tolltartóban nem fér el – számára is hasznos, ha van egy kis zseb a táskán belül. A kulcsok megőrzését segíti a kulcstartó szíj vagy csat, amivel a táskához kapcsolhatjuk azokat.

Nem izzasszon meg!

Melegebb őszi és tavaszi, év végi napokon jöhet jól, ha az iskolatáska hátrésze légáteresztő anyagból készült, hálóval ellátott. A jobb szellőzésnek köszönhetően a gyerek háta kevésbé izzad, ami különösen akkor lesz lényeges, ha hosszabb távon is viseli majd, gyalog, egyedül jön haza az iskolából.

Strapabíró cipzárak

A sietős gyerekkezek hirtelen mozdulatai és a jól megpakolt, de rosszul elrendezett iskolatáskák tartalma bizony nagy erőpróba elé állítja a cipzárakat. Ha a tanszerekkel el is bírnak, számoljunk azzal, hogy melegben egy mozdulattal kitömi a táskáját a reggel még viselt őszi/tavaszi kabáttal, vagy az ünneplő ruha, tornazsák miatt kell a szokásosnál is többet bírnia a táskának. A gyenge minőségű cipzár itt feladja, és a gyerek szétnyílt táskával jön haza.

A vízálló, fényvisszaverővel ellátott felületek haszna

Apró, de nagyon a biztonságos közlekedést segítő, hasznos kiegészítő a fényvisszaverő csík az iskolatáska hátulján, oldalán vagy vállpánton. Ha a táska anyaga nem vízálló anyagból készül, akkor a könyvek és a füzetek is könnyen elázhatnak a táskában. Az átázott, elmosódott lapok pedig sok bosszúságot okozhatnak. Ezt megelőzendő, érdemes vízálló anyagból készült táskát választani, vagy olyat, amihez külön huzat kapható, amely segít a tanszereket esőben is szárazon tartani.

Puha vállszíj is kell!

Próbáltuk már ugyanazt a válltáskát felvenni télikabátban, illetve nyáron, egy topban? Ugye éreztük a különbséget? Pont így érez a gyermek is, ha egy vékony, bélés nélküli pánt nyomja a vállát. Hiába a kedvenc focicsapat, vagy legszebb hercegnő, párnázott és állítható vállpántok nélkül nem fogja szívesen hordani a kényelmetlen táskáját.

Kulacstartó? Van?

Sok kellemetlenségtől megkíméljük gyermekünket és magunkat is, ha olyan táskát választunk, amelynek külső részén palacktartó került kialakításra. Elég egy rosszul záródó kulacs, és az üveg tartalma eláztatja a táskában lévő könyveket, füzeteket. Ha azonban mindez egy külső, külön zsebben lévő kulaccsal esik meg, jó eséllyel csak a táska külsejét kell lemosnunk és megszárítani.

Szétszórt gyerekeknek

Habár a súlyát megnöveli, mégis praktikus lehet, ha olyan táskát választunk, amelyhez egy kisebbet lehet cipzárral az elejére kapcsolni. Tornaszer vagy edzőfelszerelés is helyet kaphat a kisebb táskában, így nem tudja a teremben, vagy buszon felejteni a plusz tornazsákot.


forrás: Bébik.hu
hírek, aktualitások

Hogyan hat a telefonozás és a stressz szájüregünk egészségére?

2025. október 30.

A mindennapi életünkben jelen lévő stressz nemcsak a lelki egyensúlyunkat és általános egészségünket terheli meg, hanem a szájüreg állapotára is negatívan hathat. Egy 2024-ben végzett kutatás rávilágított arra, hogy a fokozott stressz és szorongás összefügg a bruxizmus, vagyis a fogcsikorgatás gyakoribb előfordulásával. Ez a jelenség hosszú távon komoly problémákat okozhat: a fogak fokozott kopásától kezdve az állkapocsízületi panaszokon át egészen a szájüreg általános egészségének romlásáig. Az eredmények hangsúlyozzák, hogy a stresszkezelés és a tudatos szájápolás egyaránt fontos szerepet játszik a megelőzésben.

A túlzott telefonozás és a fogszuvasodás kapcsolata

Az okostelefon ma már a mindennapok elengedhetetlen része, ám egyre több kutatás figyelmeztet arra, hogy a túlzásba vitt használata nemcsak a szemre és a testtartásra, hanem a szájüreg egészségére is hatással lehet. Azok a serdülők, akik hetente több mint 6 órán át használtak okostelefont, 28%-kal nagyobb valószínűséggel tapasztaltak fogszuvasodási tüneteket, mint azok, akik kevesebb mint 2 órán át használták okostelefonjukat – számolt be róla 2024-es kutatásában a Nature. A jelenség mögött több tényező is állhat: a képernyő előtt töltött hosszú idő gyakran párosul nassolással, cukros italok fogyasztásával, kevesebb vízivással és hanyagabb szájápolási rutinnal. Mindez együttesen kedvez a baktériumok elszaporodásának és a zománc ásványianyag-vesztésének, vagyis a szuvasodás kialakulásának.

A mellrák típusai, kockázati tényezői

2025. október 30.

A mellrák esetében örökletes és nem örökletes („sporadikus”) betegségről beszélhetünk. A ritkább, örökletes emlőrák hátterében gyakran az ún. BRCA gén különféle mutációja áll, ami növeli a daganatok kialakulásának kockázatát. Emellett ismertek más, kockázatot fokozó géneltérések is. Ma már célzott genetikai tanácsadás és vizsgálat segít azonosítani az érintetteket, és ezek az eredmények a műtéti és gyógyszeres döntéseket is befolyásolják.

A nem örökletes emlőrák jelenléte jóval gyakoribb Magyarországon. Kialakulásának leggyakoribb okai:


életmódbeli tényezők, mint a mozgáshiány, túlsúly, dohányzás, túlzott alkoholfogyasztás
cukorbetegség
rossz anyagcsere kontroll
terhesség, szülés, szoptatás hiánya vagy minél későbbi életkorra tolódása
korábbi emlőbesugárzás (pl. gyerekkorban más daganat miatt)
emlőt érő mikrotraumák (bizonyos sportágakban)


A betegség három fő szövettani altípusa eltérő „vezérlő mechanizmussal” és terápiával jár:


Hormonreceptor-pozitív (az esetek kb. 75–80%-a): jól reagál antiösztrogén/ösztrogéncsökkentő kezelésekre.
HER2-pozitív (az esetek kb. 10–15%-a): ma már célzott HER2-gátló antitestekkel és modern molekuláris terápiákkal hosszú távon kontrollálható.
Tripla negatív (az esetek ~10%-a): nem érzékeny hormon- vagy HER2-célzásra, de kemoterápiával és újabb immunterápiákkal hatékonyan kezelhető.

Vizuális érzékelés, avagy a látás világa

2025. október 29.

A látás és a szenzoros feldolgozás arányáról nincsenek pontos, általánosan elfogadott statisztikák, de a szakirodalom szerint a látási élményünk jelentős része nem csupán a látott információk észleléséből áll, hanem azok feldolgozásából is.

Vizuális feldolgozás


Látás: a látás magában foglalja a fényérzékelést és a vizuális információk észlelését, amelyet a szemünk végez. A retina érzékeli a fényt, amelyet az agyunk értelmez, hogy képet alkothasson a külvilágról.
Szenzoros feldolgozás: a szenzoros feldolgozás során az agyunk nemcsak az alapvető látási információkat dolgozza fel (mint pl. színek, formák), hanem azokat kontextusba is helyezi. Ez magában foglalja a figyelmet, a memóriát és az érzelmeket is, amelyek mind befolyásolják, hogyan értelmezzük azt, amit látunk.


Arányok Bár konkrét számadatokat nehéz megadni, szakértők gyakran említik, hogy a vizuális élményünk kb. 80-90%-a származik a szenzoros feldolgozásból.

Ez azt jelenti, hogy csupán 10-20% az, amit közvetlenül látunk, a többi információt az agyunk dolgozza fel és értelmezi.


Érzékszervek az SPD (szenzoros feldolgozási zavar) szerint
Vizuális (látás)
Auditív (hallás)
Taktilis (érintés)
Vesztibuláris (egyensúly)
Proprioceptív (testhelyzet)
Interoceptív (belső érzékszervek)
Olfaktórikus (szaglás)
Gusztatorikus (ízérzés)