Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Módszer, amivel gyorsan és könnyen lehet tanulni 2014.

Érdekességek2018. május 13.

Lantos Mihály a Villámolvasás című könyv szerzője igen sokoldalú személyiség. Tanít a Közszolgálati Egyetemen, bűnügyi nyomozó volt, filozófiáját, életvitelét illetően pedig gyakorló Buddhista. Már ezek is érdekessé teszik őt, de mindezek mellett még Villámolvasást is tanít, sőt Villámolvasás a gyakorlatban címmel írt a módszerről egy tankönyvet is.

„Amikor 1988-ban leérettségiztem, úgy gondoltam, hogy teljesítettem azt a feladatot, amit a szüleim kitűztek elém. Ezután különböző munkahelyeken igyekeztem elfoglalni magam, de ezt inkább csak alibizésnek hívnám, majd kikötöttem a rendőrségen, és beleszerettem a bűnügyi szakmába. Eszembe sem jutott, hogy továbbtanuljak, hogy iskolaszerű tanulásba kezdjek. Egyrészt minek, másrészt az egy nagyon fáradtságos és unalmas tevékenység. 
Aztán az életemnek voltak olyan pillanatai a szakmán belül is, amikor rákényszerültem, hogy mégis tanuljak. Elvégeztem a Rendőrtiszti Főiskolát,amely utód intézményében most, jó néhány évvel később én is tanítok. Viszonylag későn, 31 évesen szereztem az első diplomámat. Mondanom sem kell, hogy a tanulás tekintetében nagyjából vért izzadtam.


Lehet szeretni a tanulást?!
A tanulás maga annyira fájdalmas, unalmas és undorító tevékenység volt, amit szerintem sokaknak nem kell ecsetelnem, mert ugyanilyen nehézkesen végzik az iskoláikat. Ám az életemben következett egy olyan szerencsés pillanat, hogy felkértek: tanítsak a Rendőrtiszti Főiskolán. Világos volt, hogy muszáj lesz egy kicsit tovább fejlődnöm, nemcsak szakmailag, hanem valamiféle olyan tudást is magamra kell szedni, amivel jobb lehetek az új munkakörömben. Amikor bűnügyi nyomozó voltam, akkor is arra törekedtem, hogy jobb legyek, hogy egyre jobban végezzem a munkám. Ugyanez a motiváció vezetett, amikor elkezdtem tanítani a főiskolán, így jelentkeztem az ELTE Pedagógia szakára is. Világos volt, hogy munka mellett képtelenség úgy elvégezni az egyetemet, hogy hagyományos módon olvasom a könyveket, elejétől a végéig, miközben nagy koncentrálással próbálom megjegyezni a tartalmát.

Akkora mennyiségű információt kellett elsajátítani, ami a hagyományos módon lehetetlen, de legalábbis az én szellemi képességeimet meghaladta. Ekkor vezetett az utam Bakos Kornél tanfolyamára. Két dolgot tanultam meg tőle. A villámolvasás alapjait, illetve hogy rájöttem, világlátásomat tekintve a Buddhizmus áll hozzám a legközelebb.

A villámolvasás alapjait tehát elsajátítottam, és úgy éreztem, hogy ez egy fantasztikus módszer. Ez nem a hagyományos értelemben vett olvasás. Ezt azért tartom fontosnak megjegyezni, mert ha valaki meghallja azt a szót, hogy olvasás, akkor automatikusan arra gondol, amit nagyjából hatéves korunkban megtanulunk, hogy betűről betűre, szóról szóra, elejétől a végéig elolvasunk egy könyvet. 

Ezzel szemben mi, gyakorló villámolvasók, merjük állítani, hogy egy picit másként, sokkal hatékonyabban is lehet olvasni. A villámolvasásban ugyanis nem a villámlás, tehát nem a gyorsaság a legfontosabb. A gyorsaság az már csak a hab a tortán, a lényeg a sokkal mélyebb megértési szint, az integráltabb tudás. 

Két óra múlva vizsgázhatsz is a könyvből
Sokan kérdezik tőlem, hogy a Villámolvasással mennyi idő alatt tudok elolvasni egy könyvet. Ez körülbelül olyan kérdés, mint hogy mennyi idő alatt érek le Debrecenbe. Attól függ. Repülővel gyorsabban, vonattal lassabban, és gyalog is le lehet jutni, de az még tovább tart. 
A kérdés az az, hogy mit szeretnék kapni a könyvtől. Hogy milyen előzetes ismereteim vannak a könyv témájával kapcsolatban. Hogy mekkora terjedelmű az a könyv, stb. 

Egy nagyon erős átlagot lehet meghatározni. Egy kb. 200 oldalas könyvet, ha érdekel a témája, és már van némi előzetes ismeretünk róla, akkor körülbelül egyórás elfoglaltság alatt feldolgozom úgy, hogy utána képben vagyok, akár rövid előadást tudok róla tartani. Ez az idő egy tapasztalt villámolvasó számára elegendő a teljes feldolgozáshoz. 

Hogy ki a tapasztalat villámolvasó? Aki ezzel a módszer együttessel legalább öt könyvet elolvasott, feldolgozott már. 
Tudom, hogy nagyon sokak számára misztikus ez a módszer, pedig nem az. 

Sok adatot megjegyezni rövid idő alatt
Legtöbbször azok keresnek fel, akik vizsgára szeretnének felkészülni a villámolvasással. Egy ekkora terjedelmű könyv esetén nekik egy kicsit több időt kell rááldozni, de két óránál többet nekik sem. Bevallom, nem túl korrekt, de a tanfolyamon a résztvevőktől meg szoktam kérdezni, hogy ha a hagyományos olvasással két órát foglalkozik a könyvvel, akkor várhatóan meddig jut el benne? Van, aki azt mondja, hogy ő gyorsan olvas, és eljut egészen a végéig. Más meg azt feleli, hogy két óra alatt valószínűleg nem jutna el a száznegyvennegyedik oldalig. 
Azért nem korrekt a kérdés, mert inkább úgy kellene feltenni, hogy: rendben, hogy elolvastad az egész könyvet, de mennyi maradt meg belőle? Le tudnál-e belőle vizsgázni? Nekem az a gyanúm, hogy nem.

Villámolvasással bármilyen témájú könyvet feldolgozhatunk. Azonban szerintem vannak olyan könyvek, melyeket nem érdemes. Ilyen például a szépirodalom, amit azzal a céllal és azzal a motivációval olvasunk, hogy olvasás közben megmozgassuk a fantáziánkat, a kreativitásunkat. Szeretnénk elmerülni a történetben. Élvezni akarjuk, és miközben a főhősök nagyon szerelmesek lesznek, talán még egy-egy könnycseppet is ejtünk. 
Ezt nem érdemes villámolvasással olvasni. Lehet, de elmarad az olvasás élménye. 

Mi a probléma a hagyományos olvasással?
Először is le kell szögezni, hogy az a fajta olvasási módszer, amit tanulunk hatéves korunktól, nem haszontalan, és nem elvetendő, de nem felel meg az elménk felépítésnek, működésének. 
Mert hogyan is működik az elménk? Először is van két agyféltekénk.Mindkét agyféltekének más a funkciója, de szükséges, hogy kommunikáljanak egymással és képesek legyenek együttműködni.

Amikor hatéves korunkban bekerülünk az iskolába, kezdetben rendkívül lelkesek vagyunk, majd két hónap múlva utáljuk az egészet. Hogy mi ennek az oka? 
Agykutatók megállapították, hogy hatéves korunkig sokkal több mindent sajátítunk el a világról, mint utána egész életünk során. Gondoljunk csak bele, ez egy nagyon komoly tanulási folyamat, hiszen ekkor sajátítunk el igen sok mindent a beszédtől a tájékozódáson keresztül, a formákig.Mégsem panaszkodnak az óvodások, hogy jaj, már megint meg kell tanulni egy színt. Sőt, élvezik. Azért, mert alapvetően egy jobb agyféltekés környezetben élnek, ahol a színek, formák, képek, zene, kreativitás, fantázia lakik. Hatéves korukban pedig bekerülnek az iskolába, ahol bal agyféltekére jellemző logika, a hideg racionalitás jelenik meg tanulási igényként. Ez önmagában még nem lenne gond, hiszen ha nem így lenne, akkor a gyerekek nem tudnának elsajátítani olyan logikai rendszereket, mint az olvasás, írás, vagy számolás. 

A probléma ott kezdődik, hogy később már mindent bal agyféltekésen akarunk megtanulni, vagyis a töménytelen mennyiségű információt kizárólag a megértésen keresztül elraktározni. Ez lehetetlen. A történelem például csodálatos tantárgy. Nincs is nagyobb élmény, mint amikor elképzelem az adott történelmi helyzetet, használom a fantáziámat, a kreativitásomat, és ez által később is fel tudom azt idézni. Ám, ha csak az információk tömegeként tekintek rá, a száraz tényeket, dátumokat próbálom magamba erőltetni, akkor ezek az adatok később sokkal nehezebben lesznek előhívhatók. 

Bátran kijelenthetjük, hogy igazából nem is a tanulással van a baj, hanem az előhívással. Elménk amúgy is mindent megjegyez, de ha az elraktározás praktikusan történik, akkor a tudás könnyebben fog a felszínre törni amikor szükség van rá. Villámgyorsan! :)


forrás: Harmonet
hírek, aktualitások

Miért kiemelten fontos az élelmiszerbiztonság a nyári melegben?

2025. szeptember 07.

Amikor beköszönt a nyári hőség, nemcsak a hőmérséklet emelkedik, hanem az élelmiszerromlás kockázata is. A meleg ugyanis ideális környezetet teremt a mikrobák, például a baktériumok gyorsabb szaporodásához. Egy kis odafigyeléssel azonban megelőzhetjük a nyári gyomorrontást, vagy akár a komolyabb ételmérgezéseket is.

Az élelmiszer-eredetű megbetegedést okozó kórokozók különösen gyorsan szaporodnak 5 és 60°C között – ezt az intervallumot hívjuk veszélyzónának. A nyári napokon az ételek könnyen elérhetik ezt a hőmérsékletet, ha nem hűtjük őket megfelelően. Egy napon hagyott autó belső hőmérséklete akár 50-60°C-ra is felmelegedhet, így a hűtést igénylő élelmiszerek (tejtermékek, húsok stb.) nagyon gyorsan megromolhatnak. Vegyük például a joghurtot, amelyet általában 4-8°C között kell tárolni. A meleg, nedves és tápanyagban gazdag joghurt ideális táptalaj a káros mikroorganizmusok (például Salmonella, Listeria) számára. Már néhány óra alatt olyan mértékben elszaporodhatnak, hogy ételmérgezést okozhatnak. A joghurt eközben levet ereszthet, megváltozhat az íze, az illata, de ezek a változások nem mindig látványosak. A mikrobiológiai kockázat már fennállhat akkor is, ha nem észlelünk elváltozást.

Ennek elkerülése érdekében nyáron használjunk hűtőtáskát a bevásárlás során,különösen, ha a vásárlás hosszabb időt vesz igénybe, például ha több boltba is megyünk. Legyünk tudatosak, hiszen ezzel nemcsak a megbetegedéseket, hanem az élelmiszerpazarlást is elkerülhetjük. Ha kétségeink vannak egy termékkel kapcsolatban, inkább ne fogyasszuk el.

Elsősegély csalánozók okozta baleseteknél

2025. szeptember 07.


A balesetest a vízből ki kell menteni. Hogy az elsősegélynyújtót ne érje további támadás, ajánlatos a legtöbb ruhanemű felvétele a testre – ha már búvárruha nem áll rendelkezésre. A veszélyeztetett tengerparton a parti mentők ezért viselnek búvárruhát még az izzasztó hőségben is.
A csalánozószálakat a bőrről el kell távolítani. Ezt természetesen nem puszta kézzel, hanem gumikesztyűben szabad csak megtenni (vagy alkalmas eszközzel a bőrről lesodorni), hiszen a csalánszálakban még jelentős méregtartalom van.
Az érintett területet sós vízzel kell lemosni (nem édesvízzel, mert a sókoncentráció különbsége újabb méregmennyiséget szabadíthat fel), majd a sérült végtagot forró (45 °C) vízben kb. 20 percig kell tartani. Ez kicsapja a fehérjealapú mérgeket.
Ezután jéggel való hűtés (előnyösen jégzsákkal) ajánlott, amely csillapítja a fájdalmat.

Szexuálpszichológus

2025. szeptember 06.

Szexuálpszichológus: Gyermekkor hatása a szexuális egészségre   

A szexuálpszichológus segít megérteni, hogyan befolyásolja a gyermekkor a szexuális egészséget és felnőttkori párkapcsolatokat. 

A szexuálpszichológus szakmai munkája során gyakran találkozik olyan felnőtt páciensekkel, akiknél a szexuális zavarok, párkapcsolati problémák vagy intimitással kapcsolatos nehézségek gyökerei a gyermekkorba nyúlnak vissza. A szexuálpszichológia a pszichológia egy olyan speciális területe, amely a szexuális egészség testi, lelki és kapcsolati aspektusaival foglalkozik – különös tekintettel arra, hogyan befolyásolja a múlt a jelen viselkedésmintáit.
A cikkben bemutatjuk, hogy miként hathat a gyermekkor a felnőttkori szexualitásra, és milyen szerepe van ebben a pszichológus szakembernek, különösen, ha szexuálpszichológiai szemléletet képvisel. Kitérünk arra is, milyen terápiás lehetőségek állnak rendelkezésre a múlt feldolgozására és a szexuális jóllét helyreállítására.

A szexuálpszichológus szerepe a szexuális egészség megőrzésében

A modern pszichológia egyik legdinamikusabban fejlődő területe a szexuálpszichológia, amely a szexuális működés és zavarok mögött meghúzódó pszichés, társadalmi és fejlődési tényezőket vizsgálja. E tudományág szakembere a szexuálpszichológus, aki a testi működés mellett kiemelt figyelmet fordít a lelki, érzelmi és kapcsolati háttérre is – hiszen a szexuális egészség nem csupán biológiai, hanem pszichológiai és szociális kérdés is.