Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Lélekből, szabadon

Érdekességek2018. június 22.

Szívdobbanások a cajón ütemére, rezdülések a hegedű vagy a gitár speciális hangzású dallamaira, belső utazások a handpan lelket érintgető zendülése nyomán… Egy zenekar, amelyet merev műfaji besorolások helyett leginkább hangulatokkal és belső élményekkel lehet jellemezni. A "kozmikus világzenét" játszó Sirius World Music alapítójával, Kőrösi Gáborral és az együttes énekes-táncosával, Szántó Dóra Violával beszélgetünk.  

Bármennyire is kerülnénk a skatulyák használatát, tény, hogy spirituális zenét játszó csapatként tartanak benneteket számon. Számotokra mit jelent ez az irányzat?

Sz.D.V: - Nehéz meghatározni azt, hogy mitől is lehet spirituálisnak nevezni valamit. Én inkább fordítva közelíteném meg a dolgot: nem a zenénk spirituális, hanem a zenénket hallgatva lehet spirituális élménye, érzete valakinek. Szerintem nagyon fontos, hogy ne húzzuk rá mindenre ezt a jelzőt. A zenének – legyen bármilyen stílusú ¬– alapvetően is lélekből kell fakadnia, tehát ezt a kifejezést sok esetben csak egyfajta divathullám diktálja, vagyis valójában nem ez a szó fogja fémjelezni vagy minősíteni a mi zenénket. Sokkal inkább az, hogy mi, aki ebben benne vagyunk, lélekből és szeretetből csináljuk és olyan zenei élményre törekszünk, ahol az összhang meg tud születni. És amikor egy közösségben ez létrejön, annak már nagyon nagy lesz az ereje, a rezgése, az már másokat is meg tud érinteni.


Napjainkra a világzene is meglehetősen tág fogalommá nőtte ki magát. A ti muzsikátok mi által kötődik leginkább ehhez a kategóriához?

SZ.D.V.: - Talán a hangszerek hangzásvilága által, ami a megszokott zenei irányzatoktól kicsit eltérő.

K.G.: - Én a kezdeteknél azt már tudtam, hogy nem szeretnék egy szűk irányzatot követni, mondjuk kizárólag mantrákat játszani. Az első definíciónk az volt, hogy meditatív világzene a műfajunk. Ebben benne volt, hogy mélyebb tudatállapotba lehet kerülni a hallgatása közben és a világzenének az a vonatkozása is, amin elsősorban nem a különböző népzenei elemek felhasználását értjük, hanem a sokszínűséget. A zenekar tagjai különféle zenei irányból érkeztek, mindenki hozott egyfajta zenei ízlésvilágot és ezek mind összeadódtak. Korábban én is játszottam népzenét, sőt, néptáncoltam is sokáig; nemcsak a magyar, hanem a görög, a balkáni dallam- és hangzásvilág is hatott rám, és mostanában nagyon sokat hallgatok indiai, arab illetve távol-keleti muzsikát. Amikor az ember zenét szerez, automatikusan előjönnek ezek az inspirációk. Másrészt valóban, a hangszerek is számítanak. Vannak egzotikus hangszereink – pl. a handpan –, népi hangszereink, mint az indián fuvola, erdélyi furulya, tilinkó, de van klasszikus is, mint a hegedű, zongora, gitár vagy az indiai szitár, amelyek azonban egyedi hangszínen szólalnak meg.

Ha már az egyediséget említed: mit gondolsz, mi adja azt a sajátosságot, ami csak a SWM-ra jellemző?

K.G.: - A csapat tagjai. Az ő lelkük, egyéniségük, zenei karakterük. Szóval maga az ember is nagyon fontos ebben a történetben és bízom benne, hogy éppen ez az, amiért nem lehet bennünket másokhoz hasonlítani.

És akkor a „kozmikus” jelzőről még nem is beszéltünk… Milyen analógiát társítsunk hozzá?

K.G.: - Valami miatt van egy olyan érzetem, hogy a zenéink – többnyire saját, de a közösen kialakított szerzemények is – jönnek valahonnan: mégpedig más dimenziókból, más világokból, amelyek túlmutatnak a földi kereteken. Így fogalmazódott meg bennem, hogy amit játszunk, az „kozmikus világzene”.

SZ.D.V.: - Szerintem mi azt a fajta világzenét keressük magunkban, ami egészen az ősforrásig nyúlik vissza, oda, ahol maga a lélek ered. Én például nem tanultam mélyrehatóan népi éneklést, hanem az ösztönösen belülről fakadó ősi női erőkkel kapcsolódom össze és azokat használom. Úgy érzem, a zenekar is ebben az ősforrásban fürdőzik, főként amikor megtaláljuk azokat a varázslatos pillanatokat, amikor valami nagyon mélyről jön, a „mag”-ból.

Gondolom, ezáltal is kap hatalmas szerepet az improvizáció…

Sz.D.V.: - Igen, ez a fő mozgatórugója. Amióta egyre szerkesztettebb számaink vannak, némileg vannak korlátai is az improvizatív megnyilvánulásoknak, de alapelv, hogy én abból dolgozom, ami az „itt és most”-ban meg tud születni. Ez pedig lényegét tekintve nem fog változni, mert az már nem én lennék. Egyébként hallatlan nagy szerepe van annak is, hogy milyen közönség vesz körül, hogy ők mennyire tudnak velünk szárnyalni, mert az is visszahat a spontán születő kifejeződésekre.

Maga a tánccal való közreműködés is egy spontán ötlet volt?

SZ.D.V.: - Igen. Eleinte csak énekeltem, bár Gábor annak idején eleve táncosként ismert meg – aztán az egyik klasszikus mű, Pachelbel D-dúr kánonjának zenekari feldolgozása során ötlött fel bennem, hogy nagyon szívesen táncolnék rá és mi lenne, ha ezt felvállalnánk egy-két olyan zeneszámnál, amiben amúgy sem éneklek.

Hogyan fogadta a közönség?

K. G.: - Lenyűgöző élmény volt mindenkinek. Nekünk is.

Milyen előzmények után született meg a csapat jelen formációja?

K. G.: - Gyerekkorom óta zenélek, viszont a spirituális zenei világgal csak pár éve találkoztam. 2014 elején kezdődött egy új korszak a zenei életemben, mivel szerettem volna azt ötvözni az akkor már tíz éve végzett gyógyítói tevékenységemmel. Így kezdtem el hangfürdőket tartani hangtálakkal és különböző ütőhangszerekkel. Aztán „véletlenül” csatlakozhattam néhány alkalommal vendégzenészként spirituális zenét játszó zenekarokhoz. 2014 őszétől kezdve pedig már önálló koncerteket adtam. Kezdetben a hangfürdőkhöz hasonlóan hangtálakon és egzotikus ütőhangszereken játszottam, majd később a gitárt is bevontam ebbe a zenei világba. A koncertjeim alkalmával időnként csatlakoztak hozzám zenésztársak is, volt, aki csak egyetlen alkalommal és voltak visszatérő résztvevők is. Így kezdtünk együtt zenélni Neukum Nórával, aki jelenleg a zenekar hegedűse, később pedig megismertem Dórát, aki egy örömzenélős-kontakttáncos esten keveredett oda mellém és tánc helyett énekes improvizációval kapcsolódott a zenészekhez. Így már hárman voltunk és ebben a felállásban több fellépésünk is volt. Ezután felmerült, hogy jó lenne, ha lenne olyan tagunk is, aki csak ütőhangszerekkel foglalkozik, illetve, hogy legyen egy billentyűsünk is, ami mindig nagy vágyam volt. Dóra ajánlotta Borsfay Kriszta billentyűst, én pedig Várnai Ákos ütőhangszerest ismertem, akivel már játszottam együtt itt-ott. Így bővültünk öt fős formációvá.

Hol volt az a pont, ahol „Kőrösi Gábor és barátai”-ból valódi zenekarrá váltatok?

K.G.: - Ez egy folyamat eredménye volt és bennem is meg kellett érjen a dolog. Már rendszeresen felléptünk, készültünk számokkal, benne volt a közös munkánk, amikor egyre inkább éreztük, fontos minőségi ugrást jelent, hogy kimondjuk, zenekar vagyunk. Ez egyfajta szorosabb összetartozást és elkötelezettséget jelent, egyben felelősséget is egymás iránt. Akkor már három éve nagyon sok programom a Sirius névhez kötődött, így a zenekar nevében is azt vittük tovább.

Hogyan születik meg egy-egy zeneszám?

- K. G.: - Ez attól függ, milyen típusú darabról van szó. Vannak saját szerzemények, amik első hangtól az utolsóig meg vannak írva, kötött ütemszámmal elejétől a végéig. Vannak, amik teljesen szabadok, legfeljebb csak az adott, hogy milyen hangnemben akarjuk játszani és azok ott a pillanatnyi hangulattól függően alakulnak. És van a kettő közti átmenet, amikor van egy keret, egy adott struktúra, szabadon kitölthető részekkel. Talán ezek a legütősebbek, ebben tudunk leginkább kiteljesedni. Az is előfordul, hogy a zenekaron belül van valakinek valamilyen többé vagy kevésbé kidolgozott ötlete, azt hozza a próbára, aztán mindenki hozzátesz valamit és úgy alakul, csiszolódik. De arra is volt már példa, hogy egy próbán csak úgy a semmiből elkezdtünk valamit játszani és kialakult belőle egy olyan kompozíció, amit aztán sok koncerten előadtunk.

 Kedvenc szerzemény?

- K.G.: - Ez változó. Régebben biztosan mást mondtam volna, de most nagyon közel áll hozzám a Viola című kompozíció, ami közös munka eredménye. Volt egy alapötlet, egy dallam, amiből együtt felépítettük.

SZ.D.V.: - Nekem az erdélyi, moldvai és arrafelé tendáló népdalok nagy szívszerelmeim. A Rózsa című dalt egyszer már feldolgoztuk, de most lesz belőle egy teljesen új szerkezetű dolog, teljesen új érzetekkel meg elemekkel és úgy érzem, hogy nekem most ez érinti meg leginkább a lelkemet. Ha a táncos énemet kérdezed, akkor meg a Vissza a tengerhez című szerzeményt említeném, mert az minden alkalommal olyan élmény számomra, hogy nem is tudom elmondani.


Bár tudatosan törekedtek a zenekar egyediségére, inspiráló példaképeitek talán vannak. Kiket említenétek?

K.G.: - Nekem nagy kedvencem a Freedom Cafe, nagyon felnéztem rájuk. Ők voltak, akik olyan zenét képviseltek, amire azt mondtam: na igen, hú de jó lenne ilyen jellegű zenét játszani! Az énekes lány karaktere talán még hasonlít is Dóráéra. A gitárzenémre mondták már, hogy Estas Tonne zenéjére hasonlít, bár ritkán hallgatom az ő muzsikáját. Azt viszont büszkén vállalom, amikor a gitáros szóló lemezem számai nyomán valaki Mike Oldfield-re asszociál, hiszen részben az ő zenéjén nőttem fel. A magyar spirituálisnak mondott zenei világban Kövi Szabolcs az, akit nagyra tartok, egy koncerten volt szerencsém együtt is játszani vele.

SZ.D.V.: - Számomra Fodor Réka az, aki olyan erőt, szabadságot és tüzet képvisel, illetve ritmusszekcióval és mozgással is dolgozik, ami számomra mindenképp példaértékű. Másrészt Palya Beát említem, aki egyértelműen az ősi erőt képviseli, miközben halál természetes, ami mindenképp követendő útvonal.

Ha már az előttetek álló utat említed: a jövőt tekintve milyen irányok felé orientálódik a zenekar?

K.G.: - Prem Joshua stílusát is nagyon szeretem ezáltal magam is vonzódom ahhoz a koncepcióhoz, ami az egzotikus hangszereket ötvözi a maiakkal, a klasszikus keleti népzenei elemeket a mai hangzásvilággal, modern effektekkel. Mi is tettünk már lépéseket ezen a téren és szívesen mennék tovább ezen az úton.

Hol láthat-hallhat Benneteket a közönség?

K.G.: - A legnagyobb kihívás most az Everness Fesztivál, amelynek már visszatérő fellépői vagyunk, viszont a nagyszínpadon, főnapon, esti időben most játszunk első ízben, mégpedig egy neves külföldi zenekar előtt adunk másfél órás koncertet. Rendszeres, kéthavonkénti fellépéseink immár második éve a Magnet Házban voltak, viszont a közeljövőben már új helyszínen folytatjuk ezt a sorozatot.

Emlékezetes, rendkívüli koncertpillanat?

K.G.: - Egy alkalommal úgy adtuk elő a vendégzenészként közreműködő Peti fiammal a közös szerzeményünket, hogy megleptük őt. Peti úgy tudta, hogy duettként adjuk elő, de megbeszéltem a többiekkel, hogy egyenként, lassan beszivárognak a szám közben és csatlakoznak a kettőnk kompozíciójához. Számomra ez volt az egyik legszebb koncertélmény.

Sz.D.V.: - Sok ilyen pillanat volt, amik nem megmagyarázhatók és nem kategorizálhatók, és nagyon erőssé tettek minket. Ilyen például A Fény születésének az egyik első bemutatója, amikor valami olyasmi állt össze, ami azóta is megismételhetetlen. De akadtak ilyen különleges pillanatok az Evernessen való örömzenélések alkalmával is.

K.G.: - Olyankor érezhető, hogy megáll a normál időszámítás… Egyszer például a Blues című számunknál történt meg, hogy a koncerten spontán módon eltértünk a megszokott előadásmódtól, ösztönösen belevittünk valami funky-s betétet, amiből aztán valami fergeteges dolog kerekedett. Az a szép az egészben, hogy amikor be merjük engedi a szabadságot, akkor születnek meg ezek a varázslatos pillanatok.

Pápay Eszter interjúja


forrás: Harmonet
hírek, aktualitások

AIDS – továbbra is velünk van a betegség

2025. december 18.

Bár Magyarországon európai összehasonlításban is kiemelkedő a HIV-ellátás színvonala, és államilag finanszírozott a hozzáférés a korszerű terápiákhoz, még mindig magas a későn kiszűrt betegek aránya, és alacsony a szűrési hajlandóság – mutattak rá a Pro Infectologia Alapítvány szakértői a Dél-pesti Centrumkórházban az AIDS World Day alkalmából tartott sajtótájékoztatón. A becslések szerint a hazánkban élő fertőzöttek jelentős része – akár a fele – nincs tisztában az állapotával, emiatt továbbra is sokan már csak a betegség előrehaladott, tünetes stádiumában kerülnek az ellátásba. Az utóbbi években ugyancsak emelkedett a fertőzött nők aránya, és több esetben is előfordult a korábban itthon nem jellemző perinatális átvitel olyan édesanyák újszülöttjeinél, akik nem tudtak arról, hogy fertőzöttek. A legfrissebb adatok szerint 2024-ben mintegy 40,8 millió HIV-fertőzött ember élt világszerte, körülbelül 1,3 millió új fertőzést jelentettek, és 630.000 ember hunyt el AIDS-ben, illetve a fertőzés szövődményei miatt.

„Bár az elmúlt évtizedekben jelentős eredmények születtek a HIV terjedésének a visszaszorításában, a friss adatok arra figyelmeztetnek, hogy az AIDS mint megoldásra váró globális egészségügyi probléma, továbbra is velünk van” – fogalmazott dr. Szlávik János, a Dél-pesti Centrumkórház Országos Hematológiai és Infektológiai Intézet centrumvezető főorvosa, a Pro Infectologia Alapítvány szakértője.

Az auditív feldolgozási zavar folyamata és tünetei

2025. december 18.

Az auditív feldolgozási zavar (APD) egy hallási probléma, amely a 3-5%-át érinti az iskoláskorú gyermekeknek. A gyermekek, akik ezzel a problémával küzdenek, nem tudják ugyanúgy megérteni, amit hallanak, mint más gyerekek. Ennek oka, hogy a fül és az agy nem működik teljesen együtt.

Valami megzavarja azt a folyamatot, ahogyan az agy felismeri és értelmezi a hangokat, különösen a beszédet.

A gyermekek általában normálisan érzékelik a hangokat, mivel képesek hallani azokat a hangokat, amelyeket egy csendes környezetben (pl. egy hangtalan szobában) adnak ki. A probléma akkor jelentkezik, amikor a gyermekek nehezen ismerik fel a szavakban lévő hangok közötti apró eltéréseket, még akkor is, ha a hangok elég hangosak ahhoz, hogy hallják őket. Ezek a problémák gyakran előfordulnak zajos környezetben – pl. iskolai osztályteremben, játszótéren vagy bulikon –, ahol sok háttérzaj van.

A glaukóma diagnosztizálásának lehetőségei

2025. december 17.

A zárt csarnokzugú glaukóma, ami Magyarországon nem ritka, krónikus és heveny formában is megjelenhet. Ez a glaukóma forma a Föld teljes népessége tekintetében a vezető glaukómás vaksági ok. 

Heveny formában a szemnyomás nagyon megemelkedik. Ez jelentős fájdalommal is járhat. A zárt csarnokzugú glaukómára főként azok hajlamosak, akiknek a szemük kissé kisebb, mint a szokásos normális szem. Az életkor előrehaladtával, már nagyjából 40 éves kor körül a szemlencse jelentősen nagyobbodni kezd. Ilyenkor, ha a hely kicsi, a szemlencse a pupilla területében elzárhatja a szem belső folyadékának (a csarnokvíznek) az áramlását, és ez váltja ki a csarnokzug elzáródását. Bár a probléma még az elzáródás előtt végzett egyszeri, ambuláns lézer kezeléssel teljesen megelőzhető, ez a kockázat fel nem ismerése miatt sokszor elmarad, és a beteg már csak a súlyos és végleges látáskárosodás kialakulása után kerül lézerkezelésre. Tehát ha valaki távolra pluszos szemüveget hord vagy a családban volt már glaukóma, szemét mindenképpen rendszeresen ellenőrizni kell tünetmentesen is. A szemorvosi vizsgálatkan alaposnak és hozzáértőnek kell lennie, nem elég, csupán a szemnyomásmérés. A krónikus zárt csarnokzugú glaukóma forma tünetszegényebb. A nyitott csarnokzugú glaukómák pedig teljesen fájdalmatlanok. Magyarországon a nyitott csarnokzugú glaukóma formák a leggyakoribb zöldhályog típusok. Erősen hajlamosít rá a rövidlátás és a vérrokonok között előfordult nyitott csarnokzugú glaukóma. Éppen ezért a fenti kockázati tényezőkkel bíró személyeknek különösen fontos a 40 éves kor feletti életszakaszban a rendszeres és jó minőségű szemorvosi vizsgálat, még teljes panaszmentesség esetén is.