Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Látszani valaminek

Érdekességek2025. február 16.

Az identitás és az énbemutatás ferdítéseiről

„Azok vagyunk, aminek kiadjuk magunkat, így hát vigyáznunk kell, minek adjuk ki magunkat” – írja Howard W. Campbell junior, Kurt Vonnegut Éj anyánk című regényének főhőse, aki tényleg megtapasztalja mindezt. Lévén amerikaiként náci rádiópropagandista, de egyúttal a szövetségesek jobbára maga előtt is titkos ügynöke. Persze hozzá képest a mi kis identitáshazugságaink semmiségek, csakhogy mi nem egy regény kitalált karakterei vagyunk.

Látszani valaminek - peopleimages12 © 123RF.comAz identitás legegyszerűbben is minimum két dolgot jelent.

Identitásunk tehát részben az, akinek gondoljuk magunkat, részben pedig az, amivel azonosítanak minket a körülményeink.

És ennek az éntudatnak két alapvető dimenziója van: a csoport- és az egyéni identitás. Az első lényege, hogy egybeesik a különböző társadalmi kis- és nagycsoportokban betöltött pozíciókkal, szerepekkel (tanár vagyok, városi vagyok, szülő vagyok, bélyeggyűjtő vagyok stb.), a másodiké pedig, hogy az egyén legbelső, legszemélyesebb sajátosságaihoz kapcsolódik, leginkább a szubjektív megélés által (félénk, szorongó, bátor, önző stb. vagyok).
E két dimenzió megléte valójában egyensúlyt teremt látszólag ellentétes elvárások között. Az egyik, hogy felelj meg mindazoknak az elvárásoknak, melyek különböző szerepeidből (tanár, szülő stb.) adódnak, a másik pedig, hogy legyél összetéveszthetetlenül egyedi kombinációja sokféle emberi tulajdonságnak.
Ám az egyéni identitásunkat sem feltétlenül úgy éljük meg belülről, hogy kifelé is épp ezt az önképet szeretnénk mutatni mások felé. Kisebb-nagyobb mértékben mindannyian és rendszeresen „megjátsszuk” magunkat, hogy minél kedvezőbb benyomásokat keltsünk környezetünkben. Egyszerűen szeretnénk jó embernek látszani, attól függően persze, hogy magunk mit tartunk a „jóság” fő kritériumának. Az empátiát, a szerethetőséget, az önzetlenséget, vagy épp a következetes szigort, netán a sikerességet? No és az is számít, mit gondolunk arról, hogy a számunkra fontos emberek mit tartanak minderről. És ezek mentén próbáljuk felépíteni homlokzatunkat, a mások felé mutatott képünket.

A szociális homlokzat

Az ember jellemzően szeretne a lehető legjobb színben fel- tűnni mások szemében, a lehető legjobb benyomást tenni környezetére. Egyrészt, mert az ezért bezsebelt elismerés növeli a saját komfortérzetét, másrészt elkerülhetővé tesz számos (feleslegesnek vélt) konfliktust, harmadrészt pedig általa hatékonyabban tudja érvényesíteni saját akaratát, érdekeit.
A benyomáskeltés egyik legfontosabb eszköze – Erving Goffman kanadai-amerikai szociológus kifejezésével – a szociális homlokzat (vagy arculat), mely az az énkép, amit mások felé szeretnénk közvetíteni. Ennek a homlokzatnak számos összetevője van, pl. a tárgyi környezet (lakás berendezése, jellegzetes öltözet), ill. az egyén változékony sajátosságai (mimika, hanghordozás, testtartás), valamint állandó tulajdonságai (testalkat, kinézet, beszédstílus, szókincs).
Mindenki arra törekszik, hogy egyfelől maga is egy pozitív homlokzatot mutasson a külvilág felé, másfelől (és ez is hozzátartozik az előzőhöz), hogy megerősítse mások pozitív homlokzatát, elismerve azok jó, vagy legalábbis értékelendő tulajdonságait. Hiszen mások elismerésével a saját renoménkat is javítjuk, ha azt mutatjuk, hogy kedvelünk valakit, jobb esélyünk van rá, hogy az illető is kedveljen minket.


Hívhatjuk egyszerűen hiúságnak, de kétségtelen tény, hogy evolúciós előnye volt annak, ha valaki meg tudta kedveltetni magát a környezetével (egyszerűen jobbak voltak a túlélési esélyei), így a pozitív énkép bemutatásának igénye alapesetben belénk van kódolva.
Az tehát, hogy szeretnénk legalább egy kicsivel jobbnak látszani annál, mint ahogyan magunkat látjuk, természetes összetevője személyiségünknek és társas viszonyainknak. Igazából a saját énképünk, identitásunk kialakulásában is fontos szerepe van a többieknek. A „tükörén” koncepció lényege pont az, hogy az egyén jelentős részben azt gondolja magáról, amit a többiek iránta tanúsított viselkedéséből, viszonyulásából leszűrni képes. Ha gyakran mondjuk valakiről, hogy rendes (vagy épp egy rémes, összeférhetetlen alak), egy idő után azzá is válhat. De mások visszajelzése persze nem ezért fontos számunkra, inkább az önértékelés és a többiek általi elfogadás miatt. És ezért vagyunk hajlamosak kissé megszépíteni a kifelé sugárzott képünket, vagy legalábbis erre törekedni, egy olyan identitást mutatva, ami azért nem teljesen a sajátunk.

A pozitív homlokzat megerősítése

A saját és mások pozitív homlokzatát (de mint láttuk, e kettő összefügg) úgy tudjuk a leghatékonyabban megerősíteni, hogy jelezzük a számunkra fontos másiknak: mi egy csoportba tartozunk, egy platformon állunk. Azaz közös a csoportidentitásunk, pontosabban annak egy fontos része. („Te is bélyeget gyűjtesz? Fantasztikus, én is, már vagy húsz éve!”) És ezen az alapon többféle stratégiát is használhatunk (Sík- laki István nyomán):

A közösségi média és az énprezentáció

A virtuális térben a közvetlen személyközi helyzetekhez képest sokkal tágabbak a lehetőségek arra, hogy magunkat pozitívabb színben tüntessük fel. Részben azért, mert tagjai lehetünk olyan online csoportoknak, virtuális közösségeknek, melyek tagjait személyesen nem is ismerjük, így szabadabban építhetünk föl valamilyen nekünk tetsző, avagy számunkra kedvező homlokzatot. Ez persze azokkal a közvetlen ismerősökkel, akikkel a való életben is gyakran találkozunk, jóval nehezebben kivitelezhető, de rég nem látott rokonok, iskola- vagy egykori munkatársak esetében már könnyebb.
A közösségi médiában lehetőségünk van egyfajta virtuális identitás, elsősorban csoportidentitás felépítésére, mely persze nem lehet teljesen független valós önazonosságunktól, igazából még akkor se, ha egy kitalált (ál)profilt alkotunk meg. Mert mi vagyunk azok, akik azt létrehozzuk, így óhatatlanul is lesz benne valami belőlünk, ha más nem, a beteljesületlen vágyaink valamiféle együttese. (Mert egy álprofil főleg arra jó – már túl mások zaklatásán, vagy épp a saját valódi profilunk feldicsérésén –, hogy általa hozzuk létre azt a nyilvános személyiséget, azt a perszónát, amellyé saját jogon nem válhattunk.)
Feltehetően sokan találkoztak már olyanokkal a közösségi médiában, akiknek mintha mindennap egy fesztivál, egy tengerparti nyaralás vagy valami közelebbről meg nem határozott ünnepnap lenne. Ilyenkor gyakran nem arról van szó, hogy az illető, mondjuk, soha nem nyaralt Krétán, hisz ez megtörtént vele kétszer is az elmúlt tíz évben, csak épp az ott készült pár száz fotót szépen elosztva teszi közkinccsé, hogy úgy tűnjön, mintha már-már hazajárna a görög szigetekre. Még akkor is lehet ez az érzésünk, ha nyíltan ezt így nem is írja le, csak épp közvetetten utal rá, önmagában az emlékek gyakori csöpögtetésével.

Az identitásfüllentés nyilvánvalósága

Az előbbi példa azért rávilágít arra is, hogy a legtöbben eleve nem veszik teljesen komolyan a virtuális identitások minden elemét. Hiszen nagyjából tisztában vagyunk vele, hogy ezeken a felületeken mindenki igyekszik kisebb vagy nagyobb mértékben, de pozitívabb, mondhatni, irigylésre méltóbb képet festeni magáról. És ez legalább két dolog miatt lehet nyilvánvaló.
Az egyik az, hogy maga a médium, az online tér eleve lehetőséget biztosít az efféle „énszépészeti” beavatkozásokra, arra, hogy identitásunkat legalább részben virtualizáljuk. Néha csak annyiban, hogy látszólag kedvelünk olyan filmeket vagy zenéket, amiket egyébként nem, néha meg diplomát és jól fizető állást hazudunk magunknak, csak hogy mások nagyra értékeljenek, rosszabb esetben, hogy irigykedjenek.
A másik pedig annyi, hogy ezzel a lehetőséggel a legtöbben élünk is, tehát nem meglepő módon a mások profiljain közzétett tartalmakat is szkepszissel kezeljük. Egészséges szkepszissel.

Bácsván László


forrás: Patika Magazin
hírek, aktualitások

Fenntartható táplálkozás a dietetikai gyakorlatban

2025. június 30.

A fenntarthatóság nem csupán arról szól, hogy ne üljünk autóba, használjunk közösségi közlekedést vagy járjunk gyalog, kerékpárral. Az elfogyasztott élelmiszereink is rendelkeznek kisebb/nagyobb ökológiai lábnyommal, mellyel segíthetünk vagy árthatunk a Földünk ökológiai állapotának.
Az ökológiai lábnyom az az érték, amely azt fejezi ki, hogy adott technológiai fejlettség mellett egy emberi társadalomnak milyen mennyiségű földre és vízre van szüksége önmaga fenntartásához és a megtermelt hulladék megsemmisítéséhez, feldolgozásához. A használt föld és halászati terület alapján az ökológiai lábnyom hat tényezőből tevődik össze: szén lábnyom, legelő lábnyom, erdő és halászati lábnyom, szántó és beépített területek lábnyoma.
Az ökológiai lábnyom-érték kiszámítható a legkülönfélébb dolgokra vetítve, például: országok, csoportok, egyének, vállalatok stb.
A táplálkozásra vonatkoztatva a következőképpen számolhatjuk ki az ökológiai lábnyomot:
ökológiai lábnyom (gha) = élelmiszer-mennyiség (kg) x ökológialábnyom-intenzitás (gha/kg) (1)

Az OKOSTÁNYÉR és az ökológiai lábnyom

Vetőné Mózner Zsófia és Szűcs Zsuzsanna kutatásukban összehasonlították a hazai táplálkozás ökológiai lábnyomát az OKOSTÁNYÉR®-ban ajánlott étrendi mintázat ökológiai lábnyomával. Látható, hogy a húsok, húskészítmények, a zsiradékok és a tejtermékek adják a „lábnyom” legnagyobb részét, közel 71%-t (1. ábra).

Milyen a megfelelő napolaj?

2025. június 30.



A modern kozmetikumok korában már nem az „olaj” a használatos a nap káros hatásainak kiszűrésére, hanem különböző összetételű egyéb termékek, melyek az ultraviola A és B sugárzás korlátozott átengedése mellett még mást is nyújtanak a bőrnek: biztosítják a bőrsejtek megfelelő nedvességtartalmát (azaz kellően hidratálnak). Nyilvánvaló, hogy a készítmény allergiamentes alapanyagokból kell, hogy összeálljon, emellett nem tömítheti el a bőr pórusait.

A termékeket különböző hangzatos nevekkel illetik (naptej, napbalzsam, napozókrém stb.). Soha ne higgye el azt az állítást, hogy egy termék 100%-ban kiszűri a sugarakat (ezeket „sunblocker” megnevezéssel dicsérik), hiszen minden készítmény kisebb-nagyobb mértékben átengedi az ultraviola sugarakat.

A napvédő készítmények nem azért vannak, hogy meghosszabbítsák a napon való tartózkodás idejét, hanem azért, hogy védelmet nyújtsanak a bőrnek a napon.

A fényvédő készítményeknél az UVB-sugárzást elnyelő képességet az SPF (az angol sun protection factor – nap ellen védő tényező rövidítése) számban, 2-100-ig terjedő tartományban adják meg. Ha egy készítmény SPF10 besorolást kap, az azt jelenti, hogy az UVB-sugárzás 90%-át elnyeli (legalábbis, míg nem szívódik fel a krém a bőrbe), tehát ennyivel csökken a sugárzás DNS-károsító hatása.

Az SPF20 felirat azt jelzi, hogy a készítmény a sugaraknak már a 95%-át kiszűri. A UVA-faktor a krém UVA-sugárzást elnyelő képességére vonatkozik, értéke 2-30-ig terjedhet. Értelemszerűen a magasabb számok a nagyobb fényvédő képességet jelzik. Tehát a jó napozókrém mindkétfajta sugárzás ellen véd, és a védelem faktorát mind a két értékre megadják.

Csak olyan készítményt vegyen, melyen a fenti értékek fel vannak tüntetve, minden más reklámszöveg mellékes! A napozást mindig a nagyobb, minimum SPF15/UVA12 faktorú fényvédő krémmel kell kezdeni. Érzékeny bőr esetén még erősebbel.

Magyar kutatók űrgeodéziai módszerekkel figyelik, hogyan mozognak a parajdi sóbánya sótömbjei

2025. június 29.

A HUN-REN Földfizikai és Űrtudományi Kutatóintézet (HUN-REN FI) kutatói több mint öt éve működtetnek nemzetközi együttműködés keretében egy korszerű űrgeodéziai megfigyelőrendszert (InSAR reflektort) a parajdi Sóháton és környékén, helyi szakértők közreműködésével. A gyűjtött adatokból nagy pontossággal lehet követni a felszíni mozgásokat, aminek köszönhetően jobban megérthetjük a mostani eseményeket.

Az elmúlt hetekben Parajdra figyel a térségünk. A turisztikailag is népszerű sóbányát be kellett zárni az áradások miatt, mivel május 29-én a turisták által látogatott 120 mélyen lévő szint is feltelt vízzel. Lezárták a sóbánya bejáratát, jelenleg fennáll a veszély, hogy a régi bányarész födémje beomlik. Miután süllyedést tapasztaltak a Dózsa-bánya fölött, elővigyázatosságból a parajdi sóbánya környéki lakosokat evakuálták. Először 10, majd 45 házból telepítették ki a lakókat, számolt be a maszol.ro.

A helyieknek a HUN-REN Földfizikai és Űrtudományi Kutatóintézet (HUN-REN FI) is segítséget ajánlott fel, valamint szakmai kérdésekkel is megkeresték őket. Kutatóintézetünk több mint öt éve vesz részt a nemzetközi Topo-Transylvania kutatási projektben, amelynek részeként egy korszerű műholdas megfigyelőrendszert telepítettek (InSAR reflektorokat) Parajd térségébe, a Sóhát és környéke felszínére is. A hálózat létrehozásának eredeti célja nem a napi rendszeres megfigyelés, hanem a sótömzs lassú mozgásának monitorozása volt. A mostani sajnálatos események rámutattak, hogy a hálózat új hasznosítási lehetőséggel is tud szolgálni és fontos szerepet kaphat az áradás utáni megfigyelőrendszerekben.

A rendszer űrgeodéziai módszereken alapul, amellyel rendkívül pontos méréseket végezhetnek a kutatók. A felszín alatti sótömbök mozgásait akár milliméteres pontossággal is észlelni tudják. A telepített reflektorok (a mellékelt fotókon) nem bocsátanak ki jelet, viszont kiválóan visszaverik a Sentinel-1 műholdak által kibocsátott mikrohullámú radarjeleit, amelyeket az Európai Unió Copernicus földmegfigyelő programja működtet. A műholdak 6-12 naponta repülnek el ugyanazon terület felett, ezért a változások napi szintű megfigyelésére nem alkalmasak. Ugyanakkor hosszabb távon, néhány hetes-hónapos időszakban megbízhatóan kimutatható, hogy a bányát ért vízbetörés előtt és után milyen felszíni mozgások történtek.