Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Látszani valaminek

Érdekességek2025. február 16.

Az identitás és az énbemutatás ferdítéseiről

„Azok vagyunk, aminek kiadjuk magunkat, így hát vigyáznunk kell, minek adjuk ki magunkat” – írja Howard W. Campbell junior, Kurt Vonnegut Éj anyánk című regényének főhőse, aki tényleg megtapasztalja mindezt. Lévén amerikaiként náci rádiópropagandista, de egyúttal a szövetségesek jobbára maga előtt is titkos ügynöke. Persze hozzá képest a mi kis identitáshazugságaink semmiségek, csakhogy mi nem egy regény kitalált karakterei vagyunk.

Látszani valaminek - peopleimages12 © 123RF.comAz identitás legegyszerűbben is minimum két dolgot jelent.

Identitásunk tehát részben az, akinek gondoljuk magunkat, részben pedig az, amivel azonosítanak minket a körülményeink.

És ennek az éntudatnak két alapvető dimenziója van: a csoport- és az egyéni identitás. Az első lényege, hogy egybeesik a különböző társadalmi kis- és nagycsoportokban betöltött pozíciókkal, szerepekkel (tanár vagyok, városi vagyok, szülő vagyok, bélyeggyűjtő vagyok stb.), a másodiké pedig, hogy az egyén legbelső, legszemélyesebb sajátosságaihoz kapcsolódik, leginkább a szubjektív megélés által (félénk, szorongó, bátor, önző stb. vagyok).
E két dimenzió megléte valójában egyensúlyt teremt látszólag ellentétes elvárások között. Az egyik, hogy felelj meg mindazoknak az elvárásoknak, melyek különböző szerepeidből (tanár, szülő stb.) adódnak, a másik pedig, hogy legyél összetéveszthetetlenül egyedi kombinációja sokféle emberi tulajdonságnak.
Ám az egyéni identitásunkat sem feltétlenül úgy éljük meg belülről, hogy kifelé is épp ezt az önképet szeretnénk mutatni mások felé. Kisebb-nagyobb mértékben mindannyian és rendszeresen „megjátsszuk” magunkat, hogy minél kedvezőbb benyomásokat keltsünk környezetünkben. Egyszerűen szeretnénk jó embernek látszani, attól függően persze, hogy magunk mit tartunk a „jóság” fő kritériumának. Az empátiát, a szerethetőséget, az önzetlenséget, vagy épp a következetes szigort, netán a sikerességet? No és az is számít, mit gondolunk arról, hogy a számunkra fontos emberek mit tartanak minderről. És ezek mentén próbáljuk felépíteni homlokzatunkat, a mások felé mutatott képünket.

A szociális homlokzat

Az ember jellemzően szeretne a lehető legjobb színben fel- tűnni mások szemében, a lehető legjobb benyomást tenni környezetére. Egyrészt, mert az ezért bezsebelt elismerés növeli a saját komfortérzetét, másrészt elkerülhetővé tesz számos (feleslegesnek vélt) konfliktust, harmadrészt pedig általa hatékonyabban tudja érvényesíteni saját akaratát, érdekeit.
A benyomáskeltés egyik legfontosabb eszköze – Erving Goffman kanadai-amerikai szociológus kifejezésével – a szociális homlokzat (vagy arculat), mely az az énkép, amit mások felé szeretnénk közvetíteni. Ennek a homlokzatnak számos összetevője van, pl. a tárgyi környezet (lakás berendezése, jellegzetes öltözet), ill. az egyén változékony sajátosságai (mimika, hanghordozás, testtartás), valamint állandó tulajdonságai (testalkat, kinézet, beszédstílus, szókincs).
Mindenki arra törekszik, hogy egyfelől maga is egy pozitív homlokzatot mutasson a külvilág felé, másfelől (és ez is hozzátartozik az előzőhöz), hogy megerősítse mások pozitív homlokzatát, elismerve azok jó, vagy legalábbis értékelendő tulajdonságait. Hiszen mások elismerésével a saját renoménkat is javítjuk, ha azt mutatjuk, hogy kedvelünk valakit, jobb esélyünk van rá, hogy az illető is kedveljen minket.


Hívhatjuk egyszerűen hiúságnak, de kétségtelen tény, hogy evolúciós előnye volt annak, ha valaki meg tudta kedveltetni magát a környezetével (egyszerűen jobbak voltak a túlélési esélyei), így a pozitív énkép bemutatásának igénye alapesetben belénk van kódolva.
Az tehát, hogy szeretnénk legalább egy kicsivel jobbnak látszani annál, mint ahogyan magunkat látjuk, természetes összetevője személyiségünknek és társas viszonyainknak. Igazából a saját énképünk, identitásunk kialakulásában is fontos szerepe van a többieknek. A „tükörén” koncepció lényege pont az, hogy az egyén jelentős részben azt gondolja magáról, amit a többiek iránta tanúsított viselkedéséből, viszonyulásából leszűrni képes. Ha gyakran mondjuk valakiről, hogy rendes (vagy épp egy rémes, összeférhetetlen alak), egy idő után azzá is válhat. De mások visszajelzése persze nem ezért fontos számunkra, inkább az önértékelés és a többiek általi elfogadás miatt. És ezért vagyunk hajlamosak kissé megszépíteni a kifelé sugárzott képünket, vagy legalábbis erre törekedni, egy olyan identitást mutatva, ami azért nem teljesen a sajátunk.

A pozitív homlokzat megerősítése

A saját és mások pozitív homlokzatát (de mint láttuk, e kettő összefügg) úgy tudjuk a leghatékonyabban megerősíteni, hogy jelezzük a számunkra fontos másiknak: mi egy csoportba tartozunk, egy platformon állunk. Azaz közös a csoportidentitásunk, pontosabban annak egy fontos része. („Te is bélyeget gyűjtesz? Fantasztikus, én is, már vagy húsz éve!”) És ezen az alapon többféle stratégiát is használhatunk (Sík- laki István nyomán):

A közösségi média és az énprezentáció

A virtuális térben a közvetlen személyközi helyzetekhez képest sokkal tágabbak a lehetőségek arra, hogy magunkat pozitívabb színben tüntessük fel. Részben azért, mert tagjai lehetünk olyan online csoportoknak, virtuális közösségeknek, melyek tagjait személyesen nem is ismerjük, így szabadabban építhetünk föl valamilyen nekünk tetsző, avagy számunkra kedvező homlokzatot. Ez persze azokkal a közvetlen ismerősökkel, akikkel a való életben is gyakran találkozunk, jóval nehezebben kivitelezhető, de rég nem látott rokonok, iskola- vagy egykori munkatársak esetében már könnyebb.
A közösségi médiában lehetőségünk van egyfajta virtuális identitás, elsősorban csoportidentitás felépítésére, mely persze nem lehet teljesen független valós önazonosságunktól, igazából még akkor se, ha egy kitalált (ál)profilt alkotunk meg. Mert mi vagyunk azok, akik azt létrehozzuk, így óhatatlanul is lesz benne valami belőlünk, ha más nem, a beteljesületlen vágyaink valamiféle együttese. (Mert egy álprofil főleg arra jó – már túl mások zaklatásán, vagy épp a saját valódi profilunk feldicsérésén –, hogy általa hozzuk létre azt a nyilvános személyiséget, azt a perszónát, amellyé saját jogon nem válhattunk.)
Feltehetően sokan találkoztak már olyanokkal a közösségi médiában, akiknek mintha mindennap egy fesztivál, egy tengerparti nyaralás vagy valami közelebbről meg nem határozott ünnepnap lenne. Ilyenkor gyakran nem arról van szó, hogy az illető, mondjuk, soha nem nyaralt Krétán, hisz ez megtörtént vele kétszer is az elmúlt tíz évben, csak épp az ott készült pár száz fotót szépen elosztva teszi közkinccsé, hogy úgy tűnjön, mintha már-már hazajárna a görög szigetekre. Még akkor is lehet ez az érzésünk, ha nyíltan ezt így nem is írja le, csak épp közvetetten utal rá, önmagában az emlékek gyakori csöpögtetésével.

Az identitásfüllentés nyilvánvalósága

Az előbbi példa azért rávilágít arra is, hogy a legtöbben eleve nem veszik teljesen komolyan a virtuális identitások minden elemét. Hiszen nagyjából tisztában vagyunk vele, hogy ezeken a felületeken mindenki igyekszik kisebb vagy nagyobb mértékben, de pozitívabb, mondhatni, irigylésre méltóbb képet festeni magáról. És ez legalább két dolog miatt lehet nyilvánvaló.
Az egyik az, hogy maga a médium, az online tér eleve lehetőséget biztosít az efféle „énszépészeti” beavatkozásokra, arra, hogy identitásunkat legalább részben virtualizáljuk. Néha csak annyiban, hogy látszólag kedvelünk olyan filmeket vagy zenéket, amiket egyébként nem, néha meg diplomát és jól fizető állást hazudunk magunknak, csak hogy mások nagyra értékeljenek, rosszabb esetben, hogy irigykedjenek.
A másik pedig annyi, hogy ezzel a lehetőséggel a legtöbben élünk is, tehát nem meglepő módon a mások profiljain közzétett tartalmakat is szkepszissel kezeljük. Egészséges szkepszissel.

Bácsván László


forrás: Patika Magazin
hírek, aktualitások

A Látás Világnapja

2025. november 06.

Világszerte minden második ember olyan látásproblémával küzd, amely megelőzhető. A látás világnapja alkalmából az Alensa Optika sokkoló tényeket tár fel, és bemutatja azokat az egyszerű lépéseket, amelyekkel ma elkezdhetjük megvédeni látásunkat. Mert ami ma egy apró változtatás, holnap akár az életünket is megváltoztathatja.

Riasztó statisztikák: a látásproblémák világszerte növekednek

A WHO legfrissebb adatai szerint világszerte több mint 2,2 milliárd ember szenved valamilyen látáskárosodásban, miközben ezek felének megelőzhető vagy kezelhető lett volna megfelelő időben történő beavatkozással. Magyarországon különösen aggasztó, hogy a felnőtt lakosság több mint fele használ valamilyen korrekciós eszközt, szemüveget vagy kontaktlencsét, ami azt mutatja, hogy a látásproblémák hazánkban is igen elterjedtek. Az Alensa Optika szakértői szerint a helyzet sürgős cselekvést igényel: az emberek 80%-a ugyanis csak akkor megy szemvizsgálatra, ha már problémát tapasztal, holott a korai felismerés 20-30%-kal növeli a sikeres kezelés esélyét. „A látás világnapja alkalmat ad arra, hogy felhívjuk a figyelmet: sok esetben egyszerű, mindennapi változtatásokkal sokat tehetünk szemünk egészségéért” – hangsúlyozza Boros Mária optometrista, az Alensa szakértője.

Globális látás válság, meghökkentő adatok

A WHO 2023-as jelentése szerint 1 milliárd látásproblémát érintő eset megelőzhető vagy kezelhető lenne megfelelő ellátással . A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a globális refrakciós korrekció (például szemüveghasználat) csupán 65,8%-os szinten áll, ami messze elmarad az egészségügyi célkitűzésektől. A digitalizáció új kihívásokat is hozott, egy példa: az ománi egyetemisták 73,7%-ánál mutathatók ki a számítógépes látási szindróma tünetei, ami a képernyő előtt töltött idő növekvő egészségügyi következményeire világít rá. A jövő sem kecsegtet jobbra: szakértői előrejelzések szerint 2050-re 740 millió gyermeket és serdülőt fog érinteni a rövidlátás, ami generációs szintű egészségügyi válságot vetít előre.

Amikor a gondoskodás élethelyzet lesz

2025. november 06.

A gyógyászati segédeszközök szerepe az otthonápolásban

Egy betegség, baleset vagy műtét után gyakran előfordul, hogy a beteg a kórházból hazatérve további ápolást igényel. A család ilyenkor hirtelen szembesül azzal, hogy az otthoni körülmények nem vagy csak részben felelnek meg az új helyzetnek. A lakás, amely eddig biztonságosnak tűnt, most akadályokkal teli környezetté válik. Az ápolás felelőssége többnyire a hozzátartozókra hárul, akiknek sokszor nincs tapasztalatuk és szakmai ismeretük.

A gyógyászati segédeszközök éppen ebben a helyzetben nyújtanak megoldást: nem pusztán tárgyak, hanem olyan eszközök és technikai segítségek, amelyek megkönnyítik a mindennapokat, biztosítják a beteg méltóságát, és csökkentik a gondozók terheit.

Miért nélkülözhetetlenek az otthonápolásban?

Az otthoni betegellátás egyik legnagyobb kihívása, hogy a családtagok egyszerre vállalják a fizikai és lelki terheket. Egy hozzátartozó ápolása folyamatos jelenlétet, türelmet és erőt kíván. A segédeszközök ebben a mindennapi küzdelemben adnak kapaszkodót.


Mozgást segítő eszközök – botok, járókeretek, rollátorok. Ezek biztosítják a stabilitást, csökkentik az esések kockázatát, és hozzájárulnak az önállóság megőrzéséhez.
Felfekvést megelőző eszközök – antidecubitus matracok, párnák, pozícionáló kellékek, krémek. Megakadályozzák a hosszan tartó fekvésből adódó súlyos szövődményeket.
Higiénés termékek – inkontinencia betétek, vízálló lepedők, speciális tisztálkodási eszközök. Ezek a beteg komfortját és a méltóság megőrzését szolgálják.
Segítő kiegészítők – kapaszkodók, fürdetőszékek, ágymagasítók, párnaemelők. Aprónak tűnnek, de nagymértékben javítják az életminőséget.

Szívritmuszavar – Télen másképpen dobban a szívünk?

2025. november 05.

Van az a pillanat, amikor hirtelen úgy érezzük, mintha a szívünk egy ütemet kihagyna. Vagy épp ellenkezőleg: vadul kalapál, mintha egy maratonra készülne – miközben mi csak ülünk a kanapén. Sokszor legyintünk rá, hogy „biztos csak egy kis stressz” vagy „most fáradtabb vagyok”, pedig a szívritmuszavar (aritmia) komolyabb figyelmet is igényelhet. Különösen télen.

A témában dr. Mező Izabella, a Mentaház Magánorvosi Központ belgyógyász, kardiológus főorvosa van a segítségünkre.

Amikor nem stimmel a ritmus

A szív működését finoman összehangolt elektromos jelek irányítják. Ezeket a jeleket a szív saját „vezérlőközpontja”, a szinuszcsomó hozza létre, és továbbítja a szívizom felé. Ha ebben a rendszerben zavar támad – akár túl gyors, túl lassú vagy szabálytalan impulzusok formájában –, a szív nem a megszokott ritmusban kezd el verni. Ekkor beszélünk aritmiáról, amelynek több formája is ismert:


Tachycardia – gyors szívverés (percenként több, mint 100 ütés),
Bradycardia – lassú szívverés (percenként kevesebb, mint 60 ütés),
Extrasystole – rendellenes, „közbeékelődő” ütés,
Fibrilláció – remegő, kaotikus szívmozgás, például a gyakori pitvarfibrilláció esetén.


Egy-egy extra dobbanás vagy rövid ritmustalanság nem feltétlenül kóros, főleg fiatalabb korban. De ha ezek ismétlődnek, vagy olyan tünetek társulnak hozzájuk, mint légszomj, mellkasi nyomás, gyengeség vagy szédülés, mindenképpen kardiológiai kivizsgálásra van szükség!