Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Kiveszőben az igazi tanárok - a vörös könyves példányok 7 jellemzője

Érdekességek2024. szeptember 23.

Képforrás: Canva Pro adatbázis.Pedagógus egy olyan személy, aki tanult pedagógiát, vagyis az oktatás tudományát. Tanár az, aki képes ismereteket átadni másoknak. A pedagógus szükségszerűen nem lesz azonnal tanár, ahogy a tanár nem mindig pedagógus.  

Hagrid, a Harry Potter sorozat jó szívű vadőre semmilyen pedagógia ismerettel nem rendelkezett, mégis kaphatott katedrát, mert amit csinált, azt kimagaslóan csinálta.
Umbridge professzor, aki a pedagógia alapos ismerője volt, ugyanakkor hatalmas károkat okozott az oktatásban. Ez az irodalmi / filmes példa jól mutatja a különbséget. Tanárból lehet pedagógust varázsolni, ha megtanítjuk a mesterfogásokra, pedagógusból azonban ritkábban válik tanár, mert az affinitása kevés lehet.

Az igazi, vörös könyves példányok azonban olyan személyek, akik mindkettőt egyesítik, vagyis ismerik az oktatás tudományát, valamint ismerik a tudás átadásának igazi titkait. Mindegyik területhez nagy az affinitásuk, képesek elhinni és megvalósítani, hogy a tanítványok ne csak tanuljanak, de örömmel és átéléssel, belső motivációjukat felfedezve értsék meg a tananyagot, és mindezt úgy, hogy remek a kommunikációjuk, minden téren.

Sokszor beszélgetek szülőkkel. Az utóbbi időben, mióta az oktatási igazgatói székben ülök, és a feladatomat főleg az jelenti, hogy részben a fenti ismérvekkel bíró, remek tanárokat keresek és vezetek, részben pedig szülőket hallgatok meg, bőven van erre módom.

A tanárválasztás elterjedt módja hibás

Azt olvasom mindenfelé, hogy a szülő, amikor iskolát választ, válasszon tanárt, járjon el bemutató órákra, beszélgessen olyan szülőkkel, akiknek a gyerekeit az adott tanár tanította. A hozzám forduló szülők mindegyikére jellemző, hogy igen gondosan akar a gyerekének iskolát választani, nem az a szempontjuk, hogy a legközelebbit, hanem hogy a legjobbat kapja a gyerek. A tanács, amit az elsős szülők kapnak, mégsem válik be. Hiába kérdezget, hiába jár el a kirakat jellegű bemutató órákra! A valóságban gyakran kiderül, hogy tanár egy angyalbőrbe bújt banya, aki gyilkos kis módszerekkel, módszeresen öli a gyerekek lelkét. Mit lehet tenni?

Nézzük, hogy mi az igazi, jó tanárok 7 jellemzője 

Amikor hozzánk jelentkezik valaki tanárnak, ezeket a dolgokat vizsgálom én magam is. 
 
Tavaly kirándultam, és találkoztam a vonaton egy vidéki tanárnővel. Minden tulajdonsága megvolt ezek közül, jót szakmáztunk, lelkesen beszélt a gondolatairól az oktatás reformjával kapcsolatban. Mielőtt leszálltunk, kiderült, hogy – bár imádja a szakmáját - már nem tanít, hanem egy állami intézményben adminisztrál. Tízezer Forinttal kevesebbért, mint amit az iskolában keresne. Azt mondta: - Tibor, én havi tízezret fizetek a nyugalmamért. Megéri. 
Szeretném, ha ezek a vérprofi tanárok soha nem esnének ki a rendszerből. Az lenne a jó, ha több-tízezerrel többet kapnának a profizmusukért. Ezért írtam össze, hogy mit kell figyelnie a szülőnek, ha tanárt választ.

1. Kedv, ahogy hozzááll a munkájához – ha olyasmiről beszélgetünk, ami valóban érdekel bennünket, lelkessé válunk, és mindenképp tenni akarunk azért a dologért. Az igazán jó tanár az okosabb és ügyesebb, motiváltabb gyerekekért tesz, tanul, alkot és munkálkodik. És erről szívesen és lelkesen beszél is. 
2. A verbális kommunikáció – képszerűen és érthetően beszél, hangja telt, nem sipító, vagy mormogó. Jó hallgatni, mintha egy színdarabban ülnél. Hasonlatokat használ, mosolyog, dicsér, elismer, segít. 
3. Az írásos kommunikáció - a tájékoztató anyagai is kedvesek. Nem ír olyanokat, hogy „gyermek farsang esemény kerül megrendezésre”, hanem azt írja, hogy rendezek egy gyerek farsangot, amire szeretettel várom az elsősöket. Akkor tanít meg majd jól írni, ha jól tud fogalmazni is. 
4. A testbeszéd, a metakommunikáció a gesztusok, a mozgás, az arcmimika fontosak. Minél élénkebb, minél látványosabb, a kicsik annál könnyebben figyelnek. A jó tanár mer ugrálni, kacagni, le mer guggolni, szaladgál – vagyis pont úgy viselkedik, ahogy a tanítványai is szoktak, ezért amit csinál az szeretni való és reális, érthető lesz a gyerekeknek. 

Képforrás: Canva Pro adatbázis.
 
5. Az érzelmi kommunikáció – a simogatások, az összekacsintások, a testkontaktus, az ölelések nyelve. Ha harmóniában van a személyiségével, se nem rideg, se nem túláradó, akkor jól választunk. Hogy érzed magad a közelében? A legtöbb embernek van kisugárzása. Akinek „jó a közelében lenni” abból valószínűleg jó tanár lesz. Hogy ezt megérezzük, azonban a racionalizáló agyat el kell hallgattatni. 
6. Ki tud-e állni magáért, az igazáért, a tanítványaiért? Nagyon sok tanár van, aki retteg a vezetőitől, hogy valamit rosszul csinál és nem áll ki magáért sem, hát még a tanítványaiért … Ők azok, akik szemben mézes-mázosan beszélnek a szülővel, mert nem merik vállalni a véleményüket, a háta mögött pedig büntetik a gyereket. A jó tanár képes kezelni egy konfliktust akár a felnőttek közt, akár a gyerekek közt keletkezik. 
7. Mire vitték azok a gyerekek, akiket ő tanított (felsőben, vagy magasabb iskolákban hogy teljesítenek, esetleg az életben mire jutottak)? 
 
A munkája eredményét is érdemes megnézni – mennyire felszabadultak, vagy beszabályozottak a gyerekek, akiket tanít. Suttogva beszélnek, leszegett fejjel sietnek a folyosó oldalán, ordítanak, ha végre kiszabadulnak, vagy óra után is mosolyogva, változatlan kedélyállapotban, esetleg a tanultak hatása alatt, arról tovább beszélgetve hagyják el a termet?
 
Ezek alapján egy kis beszélgetés, egy-két e-mail váltás, egy kis megfigyelés után képet tudunk kapni a tanítóról. Tökéletes ember nem lesz, de a nekünk legjobbat megtalálhatjuk. 
Fontos, hogy ismerjük a saját gyerekünket, és ha ő nem kedveli például az érintéseket, ne válasszunk egy ölelgetős-simogatós tanító nénit, csak mert nekünk szimpi! Vagy ha csendesebb típus a gyerekünk, akkor egy túl harsány tanárral nem fog jól kijönni, nem tud mellette érvényesülni. Túl nagy a lutri így? Szerintem is. Nagyon nehéz jól választani. A megoldás a jó tanár személyiségében és a megfelelő képzésben rejlik. 
 

Létezik olyan tanár-felkészítés, hogy ezek a dolgok ne számítsanak többé, a tanár minden gyerekkel azon a szinten tudjon foglalkozni, ahol a gyerek mentálisan, érzelmileg és a tanulmányaiban épp tart. Nálunk éppen ez az egyik legfőbb előny, tanárnak, diáknak egyaránt. 

Bővebb információ a Redland Magánsuli módszereiről és hatákonyságáróla http://www.redland.hu/ oldalon olvasható.


forrás: Harmonet.hu
hírek, aktualitások

Ki utazhat repülőgépen?

2025. május 09.



A kérdésre a válasz látszólag egyszerű: mindenki, aki betöltötte életének hetedik napját. Persze, erre a válaszra a szakemberek többsége a fejét csóválná, mondván, hogy ez mégsem ilyen egyszerű. Pedig csak azt szerettem volna mondani, hogy ritka az a betegség, amelyben nem javasolt a repülőgépes utazás, sőt a legtöbb beteg embernek a repülőút az ideális helyváltoztatás módja, éppen a kevéssé megterhelő volta miatt.

A magasban ön magasan van…



A fényképet az üdítőitalos palackomról készítettem. A repülőgép utazómagasságán kiittam belőle az italt, majd szorosan visszazártam a kupakját.
Földet éréskor a palack jócskán behorpadt. Ennek magyarázata egyszerű: a tengerszinten, a repülőtéren nagyobb volt a légnyomás, mint a repülőgép kabinjában a magasban, ezért a nagyobb földi nyomás a palackban tárolt, utazómagassági nyomást legyőzve, a palackot belapította. De akkor miért nem horpasztja be a repülőgép oldalát is leszálláskor?

Köztudott, hogy a földtől való távolsággal a légnyomás egyenes arányban csökken. A modern utasszállító gépek utazómagassága 10 000 méter körül van, részben hogy elkerüljék a légkör viharfrontjait, részben, hogy a ritkább levegő kisebb ellenállását kihasználva kevesebb üzemanyagot fogyasszanak. Ebben a magasságban azonban a külső levegő nyomása olyan alacsony, hogy ha a repülőgép kabinjában a tengerszinti nyomást fenntartanák, a belső kabinnyomás szétfeszítené a repülőgépet. Ezért a benti nyomásnak is kisebbnek kell lennie, ezt a felszállástól kezdve folyamatosan csökkentik olyan mértékben, hogy az még lehetővé tegye az ember légzését. A repülési magasságon olyan kabinnyomás uralkodik a kabinban, mintha az ember egy 2500 m magas hegyen tartózkodna.

Ismerje meg az első 7 tavaszi gyógynövényt!

2025. május 09.

Dr. Pottyondy Ákos 2018 óta kizárólag saját családi gazdaságának test-lélek-szellem hármasságát szem előtt tartó működtetésével, fejlesztésével foglalkozik. Tevékenységeinek központjában egy régi parasztgazdaság felújítása, gyógynövényekre és ősi gyümölcsfajtákra alapozott fejlesztése áll. Általa most testközelből ismerheti meg a tavaszi gyógynövényeket.

Az év első ibolyáját mindig valami különös kíváncsisággal keresem. Olyan ez, mint az első tavaszi gólya, vagy akár az első pillangó, ami tétován libeg a délelőtti napsütésben, a fagyból éppen felmelegedett föld felett. Hangulata, üzenete van. Az első ibolya virágját gyerekkorom óta mindig lecsippentem és szépen, lassan komótosan, alaposan szétrágva megeszem… Ahogy az apró kis virágocska illatos-fanyar íze lassan szétárad a számban és orromban, már biztosan tudom: beköszöntött a tavasz! Az ibolyát követően sorra bújnak elő az első tavaszi gyógynövények, vegyünk sorra néhányat közülük!

Illatos ibolya

Az illatos ibolya (Viola odorata) nem csak a tavasz egyik legelső hírnöke, de a népi gyógyászatban is régóta használt gyógynövény. A virágjából készült teát köhögéscsillapító és gyulladásgátló hatása okán elsősorban meghűléses panaszok esetén javasolták. Kevesebben tudják, hogy a virág mellett az ibolya gyökerének is gyógyhatása van: hurutoldó készítmények alapanyagául használhatjuk. Ízében is visszaköszönő, jellegzetes illatának köszönhetően édességek, de akár húsos ételek különleges fűszereként is ismert!

Tyúkhúr

Az üdébb, tápanyagban dúsabb talajokat kedvelő tyúkhúrból (Stellaria media) akár az új év első zöldsalátáját is elkészíthetjük! A kicsi levelű, de gazdagon elágazó növénykét gyakran már a hó alól is szedhetjük, kiváló vitaminforrás a hosszú téli hónapok után! A népi gyógyászatban leginkább emésztési zavarok kezelésére alkalmazták, az újabb korokban a koleszterinproblémákra javasolt teakeverékek összetevőjeként is találkozhatunk vele. Konyhai felhasználása rendkívül változatos: leggyakrabban salátaként fogyasztják, de leves, sőt különféle vegetáriánus desszertek is készíthetők belőle.

A leggyakoribb nőgyógyászati problémák, amelyeknek akár pár óra alatt búcsút inthetünk

2025. május 08.



A lányok és a nők többsége élete során legalább egyszer találkozik valamilyen nőgyógyászati problémával, akár serdülőkorban, gyermekvállalásnál vagy változókorban. Ezek megoldásához bizonyos esetekben kisebb műtéti beavatkozásra is szükség lehet, hogy a tünetek mérséklődjenek vagy teljesen megszűnjenek. A Budai Egészségközpontban a nőgyógyászati kezelések részeként immár húszféle egynapos nőgyógyászati kisműtét vehető igénybe, amelyek az összes nőgyógyászati műtéti típus mintegy 70 százalékát lefedik. Az intézmény ezenfelül az esetleges szövődmények ellátására a szektorban egyedülálló módon intenzív osztályos támogatást biztosít.

Gyakori nőgyógyászati elváltozások, amelyeknél műtétre lehet szükség

A nők jelentős része küzd olyan problémákkal, amelyek elhúzódó- és rendellenes vérzéshez, fogantatási nehézségekhez vagy meddőséghez, illetve akár rosszindulatú daganat kialakulásához is vezethetnek. Az egyik leggyakoribb nőgyógyászati probléma a vérzészavar, amikor a menstruáció 10 napnál tovább tart és/vagy nagyon erős, zavarja a napi tevékenységet, vagy ha 21 nap alatt egymás után többször is megjön. A vérzészavara nők 85 százalékánál jelentkezik életük során, és bár a 40-55 éves korosztálynál fordul elő leggyakrabban, nem csak a változókorba lépőket érinti. Hátterében számos tényező állhat, többek között hormonális egyensúlyzavarok – beleértve a policisztás ovárium szindrómát (PCOS) és a korai menopauzát, illetve a klimax előtti hormonális változásokat –, de okozhatják miómák és méhpolipok (együttesen méhüregi elváltozások), endometriózis és petefészekciszták is, amelyek mind a gyakori problémákhoz sorolhatók és amelyek esetén műtéti beavatkozásra lehet szükség.

A mióma (méhtesti jóindulatú daganat) és a méhpolip (a méhnyálkahártya növekedése) egyaránt eltávolíthatók hiszteroszkópos, azaz méhtükrözéses módszerrel, ami rövid ideig tartó vénás altatásban zajlik. Szintén gyakori rendellenességnek számítanak a méhnyakelváltozások (pl.: méhszájrepedés, méhszájseb, kóros hámelváltozások), amelyek akár rosszindulatú daganat, méhnyakrák kialakulásához is vezethetnek. Ilyen esetben ún. kacskonizációval, azaz hurokkimetszéssel lehet eltávolítani a daganatot.  

Azoknál a nőknél, akik nem tudnak megfoganni, a meddőség kivizsgálásának részeként a petevezeték átjárhatóságának kivizsgálása is javasolt, mely során megállapítható, hogy átjárhatóak-e a petevezetékek a spontán teherbeeséshez vagy inszeminációhoz. Amennyiben a petevezeték elzáródott, azt érdemes műtéttel eltávolítani. „A vérzészavarok egy része gyógyszeresen is kezelhető. Ez általában hormonális kezelést jelent, ami szövődménnyel járhat, és nincs szövettani eredménye. Így nem ez az elterjedt terápiás módszer, hanem a műtéti beavatkozás. Ez csak akkor nem végezhető el, ha a páciens nem altatható pl. elhízás, súlyos alapbetegségek vagy vérzékenység miatt, de ez extrém ritka. A Budai Egészségközpontban végzett kisműtétek minimálisan invazív beavatkozások, amelyek gyorsabb felépülést, kisebb fájdalmat és kevesebb komplikációt biztosítanak a páciensek számára, mivel alig vagy nincs szövődményük – mondja dr. Nagy László Zoltán, a Budai Egészségközpont nőgyógyásza.