Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Gyógyító Mesék - Meseterápia a gyakorlatban

Érdekességek2017. november 29.

Minden másodpercben változunk. A minket érő külső hatásokat belső mechanizmusaink segítségével átalakítjuk, szűrjük, és megéljük. Mindannyian keresünk valamit, ami végső soron visszavezet bennünket Önmagunkhoz. Csak akkor találhatjuk meg igazán Önmagunkat, ha megértjük, hogy azok a szituációk, melyekkel újra és újra szembetalálkozunk, azok a feladatok, melyek megoldhatatlannak tűnnek, mind - mind a lelkünk mélyéről hozzánk szóló, belső gyermek üzenetei számunkra.  

 

Minden felnőtt lelkében hordozza gyermekkori énjének lenyomatait, és minden gyermek tükrözi a szülei személyiségének legmélyebb burkaiban rejtőző, az évek alatt a feledés homályába merülő önmagát.

Napjaink nagyobb részét - akár felnőttekről, akár gyermekekről van szó - folyamatos aktív cselekvésekkel töltjük. A szüntelen kifelé fókuszálás, a hétköznapi élet mókuskerekébe szorult felnőtteknél kimerültséghez, betegségekhez, depresszióhoz vezethet, míg gyermekeknél a folyamatos pörgés – forgás, rohangálás egy idő után áthalad az un. holtponton, és onnantól kezdve a gyermek energiái már nem töltődnek, hanem percről percre megmutatkoznak a fáradtság jelei, amik átcsaphatnak feszültségbe, alvászavarba, hiszti rohamokba egyaránt.


A megoldás gyermekeknél az, ha tudatosan arra törekszünk, hogy az aktív, vagy mozgásos és önkifejező kreatív játékokat mindig egy passzívabb, nem kifelé áradó, hanem befelé töltő foglalkozás kövesse. Így a gyermek egyenlő mértékben megélheti kiáradó, teremtő, – és külvilágra ható énjét, ugyanakkor megtapasztalja a csendnek az önmagához visszavezető erejét. 

Felnőtt körökben sokszor elhangzik, hogy azért nem szeretnek egyedül lenni, mert a csend ijesztő, vagy a csend a leghangosabb dolog a világon. Ez valóban így van, hiszen a csend tanít. Amikor megszűnnek a külvilágnak a figyelmünket saját zajaira hívó hangok és hatások, akkor szólal meg belső énünk olyan hangerővel, melyet, ha jól megtanulunk értelmezni, újra eggyé válhatunk önmagunkkal, és megtalálhatjuk a rengeteg elágazó ösvény közül a valódi, saját utunkat. Ezáltal újra és újra feltöltjük energiakészletünket, hiszen a lélek legbelső és legőszintébb hangján felszabadulnak azok az energiaforrások, melyekkel folyamatosan képesek leszünk hatékonyan megvalósítani önmagunkat a külvilágban.

Így záródik be a kör, így hat vissza a passzív, befogadó figyelem az aktív kiáradó tevékenységre. A gyermekeknél sincs ez másképp. Ők a csendet a meséken keresztül tudják a leghatékonyabban megtapasztalni. A mese hallgatása, vagy olvasása meditatív hatással van rájuk. Kiterjesztik figyelmüket, és egy nyugodt, koncentrált közegben erőltetés nélkül, természetes módon tudják a történet szálait követve elkülöníteni a teret és az időt.



A tér maga a saját testük, mely elválasztja őket a külvilágtól, és attól a képzeletbeli világtól, amelyből a mese szól hozzájuk. Az idő pedig a saját, önálló idő, amikor a tevékenység közben kibontakozik az önmagával való első párbeszéd, és megszületik az első saját, belső képek meglátásának képessége, mely elengedhetetlen a képzelet, a fantázia fejlesztésében, ami pedig később, az iskolában a szövegértés, – szövegfeldolgozás, – fogalmazási feladatoknál fontos szerepet játszik.

A mese mindig színes. A színek világának belső megjelenítése, képekben való elképzelése mindig érzéseket generál a gyermekben. Akár a hideg, – akár a meleg színek csoportjáról beszélünk, egyaránt elmondható, hogy érzelmi hatásaik, és az általuk beindított belső változások egy jól figyelő szakember számára azonnal információként szolgálnak a gyermekekben zajló esetleges belső konfliktusokról, vagy akár érzelmeik, hangulatuk milyenségéről, képzelet,- és fantáziaviláguk aktivitásáról.
Óvodás csoportoknak leginkább fantáziafejlesztő, drámapedagógiai élmény-elemként építhetjük be a meséket, amikor is a képalkotó vizualizációt fejlesztjük. A képek belső elképzelése fontos eszköz az emlékezőképesség, a fantázia és a külső hatások önálló feldolgozásának fejlődésében.

Iskolásoknál a meséket már asszociációs és szituációs szerepjátékokon keresztül is feldolgozhatjuk. 

Mindez segít abban, hogy a gyermekek minden korosztályban megtanulják megérteni a lelkükben zajló folyamatokat, valamint más megközelítésbe helyezni az Őket ért változásokat, hatásokat, legyen szó egy iskolai rosszabb szereplésről, a barátok összeveszéséről, a teljesítménykényszer szorításáról, a családon belüli feszültségekről, vagy akár a testvérféltékenységről. A gyermekek ugyanis azonosulnak a mesekarakterekkel, úgy képezik le a történetet, mintha az elbeszélés róluk szólna, velük történt volna meg az adott szituáció.
Hogy mit mesélünk, tulajdonképpen a képzeletvilág egyedi és végtelenül sok lehetőséget rejtő tárházából szabályok nélkül, szabadon választható. Vannak azonban mankók, melyeket érdemes követnünk, ha az a célunk, hogy kifejezetten gyermekünk egyéni lelkivilágához szóljunk, és a pont Őt fejlesztő és gyógyító szimbólumrendszert használjuk, és ezáltal hozzásegíthessük ahhoz, hogy hétköznapi életének, vagyis saját meséjének a tudatos hősévé válhasson. 

Mivel minden gyermek más – és más személyiség, így karaktertípusához megfelelő mesékre, foglalkozásokra van szükség. 

A kép forrása: Fehér - Pál Rita: Csillag-Szemek című meseregény 


forrás: Harmonet
hírek, aktualitások

Ilyen okai lehetnek a féloldali fejfájásnak

2025. június 28.

A féloldali fejfájás ugyanolyan kínzó lehet, mint amikor a fej más részein jelentkezik a fájdalom, ám az okok közt elsődleges és úgynevezett másodlagos fejfájást is diagnosztizálhatnak. Ezt pedig azért nagyon fontos tudni dr. Para Szabolcs, a Fájdalomközpont – Prima Medica neurológusa szerint, mert teljesen más kezelést igényelhet például a migrén, mint a gerinc probléma miatt jelentkező fejfájás.

Elsődleges fejfájások típusai

Bizonyos esetekben a fejfájás a fej egyik oldalán intenzívebben jelentkezhet, mint a másikon, de az is előfordulhat, hogy csak a fej egyik oldalán érzékelhető. Ilyen panaszt okozhat többféle elsődleges fejfájás is, mint például a migrén, a cluster fejfájás és a paroxizmális hemicrania, valamint a hemicrania continua is. Az elsődleges fejfájás (vagy primer fejfájás) önálló betegségnek tekinthető, és nincs egyetlen, minden esetben beváló gyógymódja.
Mit érdemes tudni ezekről az elsődleges fejfájástípusokról?

Migrén

Tipikusan csak az egyik oldalon, például a tarkó, halánték vagy a homlok jobb oldalán jelentkezik. Jellemzően a fej egyik oldalán jelentkezik, lüktető fájdalom formájában. 6-9 erősségű egy tízes fájdalompontozó skálán, ami órákon, vagy akár 1-2 napon át is tarthat. Jellemzője, hogy fizikai aktivitás fokozza és társul hozzá rosszullét, hányinger, fény-túlérzékenység. Ezt a gyakran aurajelenségekkel bevezetett fejfájást nők háromszor gyakrabban tapasztalják.

Cluster fejfájás

A cluster fejfájás jellemzően csak az egyik szem körüli, szem mögötti rendkívül intenzív fájdalmat vált ki, többnyire időszakosan jelentkezve. Időszakosan előfordul, hogy mindennap kialakul, jellemzően 2-3 órával a lefekvés után vagy hajnali órákban erre ébred a beteg máskor akár egy évig nem jelentkezik. Rendszeresen társul hozzá könnyezés, orrfolyás vagy dugulás, lógó szemhéjak, szemvörösség, esetleg izzadás a homlokon vagy arcon, szűk pupilla. A 30-60 perces roham nagyon erőteljes, a beteg nyugtalan, járkál, dörzsöli a fejét – ellentétben a migrénnel, ahol inkább csendet és sötétséget keres

Paroxizmális hemicrania

Ez a fejfájástípus jóval ritkább, mint az többi. A cluster fejfájáshoz hasonlóan a paroxizmális hemicrania rohamok is eltartanak egy ideig. De az időszakok rövidebbek (10-30 perc) és gyakoribbak (naponta 5-15 alkalommal). A fej egyik oldalán jelentkező szúró vagy égető fájdalom mellett influenzára hasonlító tünetek – folyó orr, verejtékezés – is előfordulhat.

Hemicrania continua

Ez egy ritka, állandó egyoldali fejfájás, amely mindig ugyanazon az oldalon jelentkezik. A fájdalom folyamatosan jelen van, naponta 24 órában, de időnként felerősödhet. Jellemző tünete, hogy a fejfájás sosem vált oldalt, tartós, tompa vagy nyomó jellegű fájdalom, időnként erősebb, szúró, lüktető rohamokkal, időnként társulhat könnyezéssel, orrdugulással, szemvörösséggel az érintett oldalon.

Többféleképpen oldható a vizsgák előtti szorongás és stressz

2025. június 27.



Napi nyolc óra minőségi alvással, rendszeresen végzett testmozgással, tíz-tizenöt perces pihenőidőkkel, relaxációs gyakorlatokkal csökkenthető a vizsgák előtti szorongás és stressz. A kiegyensúlyozottsághoz ilyenkor még fontosabb a tudatos felkészülés, a megfelelő időbeosztás, a napi vagy heti teendők pontos összeállítása. A hatékony stresszkezelés egyik alapja, a feszült állapot testi és lelki jeleinek felismerése, tudatosítása, melyek ezt követően a megfelelő technikákkal, stratégiákkal hatékonyan enyhíthetők – mondja Cserép Melinda, a Semmelweis Egyetem Gyermekgyógyászati Klinika szakpszichológusa.


A stressz, így a vizsgadrukk teljesen természetes jelenség, a szervezet válasza a kihívást jelentő helyzetekre, azonban jelentősen befolyásolhatja a tanulók teljesítményét, fizikai-és pszichés jóllétét. A vizsgaidőszakban a fiatalok fokozott lelki és mentális megterhelésnek vannak kitéve, az ezekkel járó stressz, szorongásos tüneteket, alvási problémákat, étvágytalanságot vagy épp fokozott evési késztetést, ingerlékenységet, koncentrációs nehézségeket okozhat, mindezek pedig tovább nehezítik a felkészülést, ronthatják az eredményeket. „Ilyen típusú panaszokról gyakran számolnak be a hozzánk forduló serdülők felvételi- és érettségi időszakban vagy épp osztályozóvizsgák környékén – hangsúlyozza Cserép Melinda szakpszichológus.

Így lesz gondtalan a pihenés – fogászati panaszok nélkül

2025. június 27.

Szakértői tanácsok nyaralóknak a fogak egészségéért

A várva várt nyaralás hevében, a gondos csomagolás és felkészülés ellenére is becsúszhat az a baki, hogy a szájápolási eszközök otthon maradnak. Ebben az időszakban az is előfordul, hogy egyszerűen lazábban vesszük a napi rutint. Szakértő hívja fel a figyelmet arra, milyen következményekkel járhat a hanyagság, hogyan óvhatjuk meg a fogaink egészségét az utazás alatt is.

A nyári vakáció alkalmával javasolt ugyanolyan gondossággal összeállítani a szájápolási csomagot is, mint ahogy magát az utazást megszerveztük. Ma már a nagyobb gyártók kínálatában minden fontos eszköz megtalálható ahhoz, hogy a szájápolás terén se legyen szükség kompromisszumra, a nyaralás alatt sem. Kompakt hordozható eszközöket, kisebb kiszerelésű fogkrémet, szájvizet is magunkkal vihetünk, ezek repülős utaknál különösen hasznosak.

Gyors, praktikus megoldások

„Sokan tapasztalják, hogy a vakáció izgalma eltereli a figyelmet olyan alapvető dolgokról, mint a fogmosás” – fogalmaz Ferenczi Eszter dentálhigiénikus. „Utazások alkalmával, legyen az hosszabb vagy rövidebb, olyannyira meg tudunk feledkezni a szájápolásról, hogy gyakran előfordul, otthon marad a fogkefe vagy a fogkrém. Ilyenkor érkezéskor kellemetlen kihívást jelenthet egy megfelelő üzlet felkutatása, ahol nemcsak a nyelvi nehézségekkel, de az ismeretlen termékekkel és a csomagolások értelmezésével is meg kell küzdenünk” – figyelmeztet a szakértő.
Egy hosszú út során az is előfordulhat, hogy egyszerűen nincs lehetőség a fogmosásra.

„Ilyenkor érkezéskor gyors megoldás lehet egy mentolos rágótabletta vagy cukorka, ami átmenetileg felfrissíti a leheletet” – javasolja a Dental Rituals tulajdonosa.

Azonban nem csak a feledékenység okozhat problémát.
A legkellemetlenebb forgatókönyv, ha pont a nyaralás alatt kezd el fájni egy fog. „Helyismeret hiányában nehéz és költséges is lehet a sürgősségi beavatkozás igénybevétele, különösen akkor, ha nem beszéljük az adott ország nyelvét. Kempingezés vagy túrázás alkalmával, ahol korlátozottak a segítségkérési lehetőségek, egy intenzív fogfájás akár a tervezettnél korábban véget vethet a kalandnak” – mondta Ferenczi Eszter.