Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Diszkalkulia, a fejlesztés mostohagyereke

Érdekességek2023. október 08.

A diszkalkulia, a számolási zavar kevésbé közismert jelenség, mint a diszlexia, pedig összetett fejlődési zavarról van szó, amellyel ugyanolyan fontos foglalkozni, mint az olvasási zavarral. Milyen jelek utalhatnak diszkalkuliára és hogyan fejleszthetjük a számolási képességeket?  

Képforrás: Canva Pro adatbázis.Tudtad, hogy a számolási zavarokkal kapcsolatos kutatások száma kevesebb, mint az olvasási nehézségekkel foglalkozóké? Sokkal kevesebb a hozzáértő szakember is. Könnyen belátható, miért alakult így, ha áttekintjük, mennyire összetett problémakörről van szó.

A gyermek jövője, felnőttkori lehetőségei szempontjából döntő, hogy fejlődési számolási zavara van, vagy diszkalkuliája szerzett típusú. Az örökletes zavar nem szüntethető meg, de célzott segítő eljárásokkal segíteni tudjuk a rászorulókat.

A számolási zavarral küzdő gyermeknek nemcsak a számokkal való munka, feladatok okoznak különös nehézséget, megértési és emlékezeti problémáik is jelentkezhetnek.  Nehézséget jelent mennyiségek becslése, konkrét műveletek végzése. Mindezeken túl az időérzékelés és a térbeli tájékozódás képessége is zavart szenvedhet náluk. Fontos tudni, hogy akár örökletes, akár szerzett sérülés okozza a diszkalkuliát, az intelligenciától teljesen független zavarról van szó.

Nézzük, hogyan ismerkedik a gyermek a számok világával! Legelső élményként önmaga és az anya 1-ség élménye születik meg. Miközben saját testével ismerkedik, különböző relációkat tapasztal meg. Amikor a gyermek önmagára Én-t mond, megszületik önálló akarata, kialakul a 2 fogalma. A 3-at sem kell külön tanítani – létrejön a hármasság élménye az én-anya-apa kapcsolatban. A mindennapi élethelyzetek számos lehetőséget kínálnak a mennyiségek észlelésére, összehasonlítására.

Imádják a kisgyermekek a ki-bepakolást, szétválogatást, csoportokba rendezgetést – spontán módon, bármilyen tárggyal. Sőt, elsősorban azokkal a dolgokkal, amik anya-apa számára is fontosak, amikkel ők foglalatoskodnak. Így gyakran vonzóbbak a játékoknál az edények, felnőttek újságjai, könyvei, mobiltelefonja…

A tárgyakkal való kapcsolat során spontán összemérnek, számlálgatnak, hasonlítgatnak - mindezek lesznek  később a matematika-tanulás alappillérei. A sok, kevés, kicsi, nagy fogalma így alakul ki, és megismerkedik a gyermek a semmi fogalmával is. Egyre többféle rendszer szerint szortírozva (szín, forma, nagyság) fejlődik gondolkodásuk.
Mire az iskoláskort elérik, képesek nyelvi szinten is összehasonlítani: kisebb-nagyobb, több-kevesebb; sőt, akár egyszerre több szempontot is figyelembe tudnak venni.


Milyen jelek esetén gyanakodjunk óvodáskorban?

Ha a felsoroltak között akad olyan, ami a te gyerekednél is mutatkozik, feltétlenül kérd szakember segítségét, hogy megelőzzétek az iskolai problémákból fakadó kudarcokat. Ne feledkezz meg arról, hogy a JÁTÉK a legjobb eszköz ebben is.

Annak függvényében, hogy az agy mely területe érintett, más-más számolási nehézséggel kell megbirkóznunk. A legnagyobb gondot – életvezetés szempontjából - nem a számolási műveletek végzésének akadálya okozza.  A homloklebeny befolyásolja az elemzés műveletét, a lényeg megragadását, az elvonatkoztatás képességét, a következtetés lehetőségét, a mozgás szervezését. Ezek a mindennapi életben alapvetően fontos gondolkodási műveletek.
Ezért jó, ha különbséget tudnunk tenni, mi az, ami a részképesség zavarból eredeztethető, és mi az, ami lustaságból, nemtörődömségből, alulmotiváltságból fakad. Így nem alakítunk ki ok nélkül negatív képet egyetlen gyermekről sem. Az ok ismeretében magabiztosan, megfelelő segítséget biztosíthatunk a gond enyhítésére.

A jövő pozitív alakulásához elengedhetetlen olyan mankók nyújtása, amelyek a hiányosságok áthidalását lehetővé teszik - mindennapi élethelyzetekben. Mit értek ez alatt? Például a folyamatábra megismertetését és olyan analógia-sor nyújtását, ami átsegít a tervezés nehézségén és lépésről lépésre vezet. Ehhez fontos, hogy az ellenőrzés folyamatát vezérlő segédanyag is társuljon.

Nézzünk néhány gyakorlati példát!

  1. A napi rutin cselekvések: fogmosás, kézmosás, fürdés
  2. Limonádé készítése
  3. Szendvics /melegszendvics készítés
  4. Hogy készül a főtt virsli?
  5. Így csinálunk rántottát!
  6. Mosogatás (az edények sorrendje is fontos elem: pohár, tányér, evőeszköz, lábas)
  7. Mit tegyek, ha sáros a cipőm? (annak függvényében, mit visel a gyerek: bőr, műbőr, velúr, edzőcipő)
  8. Takarítás (pakolás, portörlés, porszívózás, nedves törlés/felmosás)
  9. Virágöntözés

A folyamatábra készítés módja:

A számolászavarokat csoportosíthatjuk a hibák javíthatóságának szempontjából is. E szerint megkülönböztethetünk eredményesen javítható hibákat, részben enyhíthető és nehezen befolyásolható hibákat.
 
Tünetek:


eredményesen javítható hibák
részben enyhíthető hibák nehezen befolyásolható hibák
tanulási hiányosságok:
a. hiányos ismeretek
b. hiányos alapok a tanuláshoz
a vizuális tagolás és emlékezet gyengesége fogalmak strukturális nehézségei
gyenge akusztikus számemlékezet
kultúrtechnikai hiányosságok:
a. olvasás és szövegértési zavar
b. grafomotoros zavar
c. iránytévesztések
asszociatív kapcsolási nehézségek a matematikai szimbólumok, elvont fogalmak megértésének hibái
gyenge feladattudat, feladattartás
szorongás, koncentrációs zavar gyenge motiváció a tanulásra a megtanultak alkalmazásának nehezítettsége
a sikertelenség járulékos következményei fáradékonyság
Pinczésné dr. Palásthy Ildikó munkája nyomán készült a táblázat

Amint a táblázatból is kiderül, akkor a legnehezebb érdemben hatni a problémára, ha olyan neurológiai okok állnak a háttérben, melyek épp a számolási folyamat különböző részeit érintik. 
A hosszú időn keresztül, kitartóan végzett célirányos feladatokkal javulás érhető el ezeknél a gyerekeknél is: ám a gyakorlás felfüggesztésével az addig elért eredmények nem tarthatók meg! Folyamatos szintentartó gyakorlás szükséges!

Szülőként tudnod kell, hogy ezeken a foglalkozásokon nem a tananyag újra magyarázása, vagy a felzárkóztatás a cél: hanem az alapvető műveletekkel és fogalmakkal való tapasztalatszerzés. 
Megtévesztő lehet, hogy ami egyik nap nem jelent gondot, másnap megoldhatatlannak mutatkozik - akár egy összeadás 20-a számkörben sem hoz sikert.

Számos tényező befolyásolja a feladatvégzés sikerességét, vagy kudarcos voltát. Túl azon, hogy gyermeked aktuálisan mennyire motivált a tevékenységre, erősen meghatározó a tanulás sikeressége szempontjából, hogy

A részben enyhíthető hibák sorában olyan általános problémákkal találkozunk, amelyek feltehetőleg a számoláson túl más tanulási helyzetben is gondot jelentenek. Ebben a körben nem a konkrét matematikai műveletek és fogalmak elsajátíttatása a cél, hanem azon készségek fejlesztése, amelyek a látás-hallás-emlékezeti funkciókra irányulnak, továbbá a megfelelő lelki beállítottság kialakítása, támogatása, amely a feladathelyzetben maradást, a kitartást erősítik.

Számukra is fontos ismeret, hogyan lehet fizikai szinten segíteni a tanulásra való felkészülést: a folyadékszükséglet, a táplálkozás kiegyensúlyozottsága, a mozgás fontossága, a kellő alvásidő, pihenés szerepének ismertetésével, megtapasztaltatásával. A növekedéshez is szükséges vitaminforrások biztosítására naponta gyümölcsök-zöldségek fogyasztásával és esszenciális olajokkal a hatékonyabb agyműködés elősegítésére (omaga 3-6-9, búzacsíra olaj).

Az eredményesen javítható hibák körébe tartozik a felzárkóztatás, amit mindig az alapozó fejlesztésnek kell megelőznie.  Azok a problémák, amelyek nem a konkrét ismeretek hiányából adódnak, általános, globális fejlesztő hatást hordoznak. Ilyenek a térbeli tájékozódás, saját testséma, érzékelés-észlelés, figyelem, a gondolkodás és a beszéd fejlődését elősegítő játékos gyakorlatok.

A szorongásos tünetek enyhítésre jól alkalmazhatók viselkedésterápiás eljárások.  A tanulástechnikai ismeretekkel való munka komplex segítséget jelenthet: a konkrét trükkök elsajátításán túl önbizalom-növelő hatással is bír.

Búcsúzóul jó szívvel ajánlom nektek a klasszikus táblás játékokat, stratégiai játékokat, kártyákat a még mindig korán sötétedő délutánokra, estékre.

 

Képforrás: Canva Pro adatbázis.

forrás: Harmonet.hu
hírek, aktualitások

Miben más a növényi és az állati fehérje? Melyik segíti jobban a fogyást?

2025. július 17.

A fehérjediéta több szinten is hozzájárul az anyagcsere fokozásához, a zsírégetés elősegítéséhez és az izomméret megtartásához, miközben pozitív hatással van az energiaszintre és a bőr egészségére. De felmerül a dilemma: a cél, az egészséges és tartós fogyás érdekében a növényi vagy az állati fehérje fogyasztását részesítsük előnyben?

Goda Gábor, vegyészmérnököt, a Toman Diet szakértőjét kérdeztük arról, miért olyan hatékony a fehérjediéta és vajon a növényi, vagy az állati fehérje segíti jobban a fogyást?

„A fehérjediétának számos előnye van a népszerű divatdiétákkal szemben: fokozza az anyagcserét, mivel a fehérjék lebontása több energiát igényel, mint a szénhidrátoké vagy a zsíroké. Ez a magasabb termikus hatás elősegíti a kalóriák gyorsabb elégetését, ami a testsúlycsökkenést és a zsírvesztést támogathatja – feltéve, hogy a bélflóra és az enzimháztartás megfelelően működik. Kalóriadeficitben a szervezet hajlamos az energiáért az izomszövet lebontásához folyamodni. A megfelelő fehérjebevitel azonban biztosítja az izmok építőelemeit (aminosavakat), segítve így az izomtömeg megőrzését és elősegítve az előnyösebb, tónusosabb testkép kialakulását. A fehérje lassúbb emésztése miatt hosszabb teltségérzetet biztosít és stabilabb energiaszintet eredményez. Emellett nélkülözhetetlen a kollagén és elasztin termelésében, melyek a bőr rugalmasságát, szilárdságát és regenerációját támogatják, így segítve a bőr fiatalos megjelenésének elérését vagy fenntartását.”

Tehát a fogyókúra során a fehérjebevitel kulcsszerepet játszik. Az azonban, hogy az állati vagy a növényi fehérje segíti jobban a fogyást, nagyban függ az étrend többi részétől, az egyéni igényektől és a fehérjeforrás minőségétől.

„Míg az állati fehérjék általában teljes aminosav-profillal és magas biológiai értékkel rendelkeznek, addig a növényi fehérjék előnyei a rost és az antioxidáns tartalomban nyilvánulnak meg. Az egészséges étrend szempontjából a legjobb megoldás az egyensúly fenntartása és a különböző fehérjeforrások kombinálása, hogy mind az esszenciális aminosavak, mind a további tápanyagok optimálisan biztosítva legyenek.” – folytatja Goda Gábor.

Úti patika

2025. július 17.

Amikor a gyógyszer a családdal együtt utazik

Az utazás

Milyen gyógyszerekre lehet szükség, és hogyan érdemes kiválasztani, hogy melyik gyógyszer utazzon?
Az úti patika összeállításánál figyelembe kell venni azt, hogy ki(k)nél milyen panaszok orvoslására lehet szükség.

Nem mindegy, hogy hány éves, milyen alapbetegséggel küzd, milyen egyéb gyógyszereket szed az utazó.

Az úti patika tehát egy személyre vagy családra szabott gyógyszereket, kötszereket és egyéb patikaszereket tartalmazó csomag. Az úti patikának praktikusnak, kis helyen elférőnek, ugyanakkor az esetlegesen felmerülő problémákra „elsősegélyt” nyújtónak kell lennie. Összeállításánál az úti célt is figyelembe kell venni; mert pl. egy trópusi szigetre utazáskor valószínűbb az akut hasmenés, mint egy szomszédos országban való nyaraláskor. Kanyargós utakon való buszos kiránduláskor gyakori panasz az utazási betegség. Hegyi túrák alkalmával fokozott a kockázata a rándulásoknak, ficamoknak, bőrsérüléseknek. vízparton gyakoribbak lehetnek a rovarcsípések.

Vannak olyan panaszok is, amelyek bárhol és bármikor felléphetnek; így a láz és a fájdalom. A fájdalom- és lázcsillapító gyógyszer tehát kötelező kelléke az úti patikának. Érdemes olyan gyógyszerek mellett dönteni, amelyek akár az egész család számára megoldást kínálhatnak adott probléma esetén, és „kompatibilisek” a nyaralással járó esetleges meleggel. Lehetőség szerint kerülendők a hűtőben tárolandó gyógyszerek, a magasabb hőmérsékleten megolvadó kúpok. A tablettákénál problémásabb lehet a folyadékok, kenőcsök szállítása.

Új magyar applikáció támogatja a munkavállalók mentális jóllétét

2025. július 16.

Az elmúlt években többszörösére nőtt a pszichés okokra visszavezethető táppénzes napok száma

A munkahelyi mentális egészség kérdése egyre nagyobb kihívást jelent a vállalatok számára, hiszen miközben az alapvetően meghatározza a szervezet teljesítményét, a munkaerőpiacon mind nagyobb súllyal jelenlévő Z generáció már komoly elvárásokkal fordul a cégek felé ezen a téren is. A stressz mindennapos jelenség a hazai dolgozók kétharmadánál, amely gyakran még a pihenőnapokon sem csillapodik, emellett világszerte az alkalmazottak nagyjából 50%-a küzd a rohamosan terjedő kiégéssel, ami szélesebb értelemben vett egészségügyi tüneteket is okozhat. A probléma társadalmi jelentőségét felismerve három hazai cég fogott össze, hogy megalkossa a Health check nevű digitális megoldást, amely a munkavállalók mentális és fizikai állapotát átfogóan vizsgálja, hogy értékes visszajelzésekkel szolgáljon dolgozók és vállalatok számára egyaránt.

Az Európai Unióban átlagosan 136 milliárd euró, Magyarországon pedig nagyságrendileg 440 milliárd forint veszteség keletkezik évente a nem, vagy nem megfelelően kezelt munkahelyi stressz miatt, amely a kieső munkanapok mintegy 50-60%-áért felelős. Eközben a munkavállalók is egyre jelentősebbnek érzik a problémát, ráadásul többnyire magukra hagyva küzdenek vele: 10-ből 4 dolgozó úgy véli, hogy a fokozott stresszel járó pszichoszociális kockázatokat az adott szervezeten belül nem képesek hatékonyan orvosolni. Erre a kihívásra ad innovatív választ a Health check alkalmazás, melyet a Budapest központú startup, a CHEQ munkáltatói kommunikációs rendszerébe integrálták, szakmai partnere pedig a Pro Health Consulting Group és a munkahelyi pszichológiára specializálódott Minder.

„Ma már nem kérdés, hogy a munkavállalók mentális állapota milyen jelentős mértékben támogatja vagy éppen akadályozza a cégek hétköznapjait, a feladatellátás minőségét vagy konkrétan a termelékenységet. A digitális világban olyan eszközöket kell a cégek kezébe adni, melyek segítségével hatékonyabban felismerhetik és kezelhetik a dolgozóik mentális egészségéhez kapcsolódó problémákat” – mondta el Logemann-Molnár Zsófia a MINDER alapító szakpszichológusa. Az alkalmazás anonim visszajelzéseken alapuló „hőtérképet” készít a szervezetről, így a cégvezetők és HR-szakemberek gyorsan felismerhetik, hol van szükség beavatkozásra. Az eredmények alapján újratervezhetők a munkahelyi folyamatok és a célzott egészségmegőrző programok is – ezek pedig közvetlen konkrét üzleti előnyként járulnak hozzá a munkavállalói elköteleződés növeléséhez és a fluktuáció legyőzéséhez is.