Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Címkézés: jobban rombol, mintsem sejtenénk...

Érdekességek2018. október 13.

A „címkék”, amelyet egy gyermekre aggatnak, sajnos, nemcsak a világban való eligazodásban segítik a gyerekeket, hanem komolyan gátolhatják a gyermekek egészséges lelki fejlődését, személyiségük kibontakozását is. A “címkék” ugyanis egy idő után – akár az önbeteljesítő jóslatok – gyakran önálló életre kelnek. Az a gyermek, akit sokat és következetesen dicsérnek, egészen más felnőtté válik, mint azok a gyermekek, akiket szülei vagy épp tanárai rendre lekicsinyelnek, gyaláznak…Beszélni bár minden ember tud, a szavak hatalmával sajnos már sokkal kevesebben vannak tisztában. A méltán nagy hírű, néhány éve elhunyt pszichológus, Dr. Ranschburg Jenő írását elolvasva meglehet, magunk is megfontoltabban bánunk majd azokkal a jelzőkkel, amelyekkel helytelenül viselkedő gyermekünket, vagy épp tanítványunkat “rutinból” illetjük…


Hogyan lesz valakiből bűnöző?

A válasz önként kínálkozik: megszegi a törvényt. Igen ám, csakhogy a vizsgálatok világszerte azt mutatják: alig van olyan ember (különösen férfi), aki kamaszkorában ne követett volna el – egyszer, de legfeljebb kétszer – olyasmit, ami valamilyen formában ütközik a társadalom jogrendjével. Közülük néhányból bűnöző lett, a legtöbbjük azonban emlékezni sem akar az apró pöttyre az egyébként makulátlan életrajzon.

Mi a magyarázata annak, hogy a kamaszkorban oly általános „kisiklást” ennyire eltérő életpályák követik? Egyebek között az, hogy az egyik gyermekre az elkövetett lopás után (vegyük most példának ezt a nagyon gyakori bűncselekményformát) ráragasztják a „tolvaj” címkét, a másikra nem.

A „bűnöző”-nek, „tolvaj”-nak címkézett gyermek hosszú és bonyolult tortúra után bíróság elé kerül, az zárt intézetbe utalja, s ezzel a címkét hivatalossá, visszafordíthatatlanná teszi. Nem kívánok most azzal a kérdéssel foglalkozni, kik azok a gyerekek – honnan, milyen családból, milyen társadalmi rétegből érkeznek –, akikre az első kisiklás, az első törvényszegés után azonnal ráragasztjuk a „bűnöző” címkét, és ezzel elindítjuk a fent vázolt úton. Inkább arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy gyakran még arra sincs szükség, hogy a gyermek elkövesse az első bűncselekményt. A szülők megismerkednek gyermekük óvodás vagy iskolatársaival, megtudnak néhány adatot egy-egy – az átlagosnál általában kopottabb, elhanyagoltabb – gyermek szüleiről, és máris elhangzik a fenyegető jóslat: „Meglátjátok, ez a gyerek a börtönben végzi!” A hír terjed, és a gyerek egyszer csak észreveszi, hogy senki sem akar melléje ülni, nem hívják meg sehová, és ha mégis elmehet valamelyik társa lakására, a szobában kulcsra zárják a szekrényeket, és árgus szemekkel figyelik minden lépését.

Ha ezután a gyereket rajtakapják az első lopáson, rögtön elhangzik az öntelt kijelentés: „Látjátok, én ezt előre megmondtam!” Pedig ilyenkor a jós nem teljesen ártatlan az esemény bekövetkezésében: mihelyt azt a bizonyos címkét felragasztja, akaratlanul is sok mindent tesz azért, hogy „jövendölése” valóra váljon. Ilyenkor szoktuk azt mondani: a jóslat önmagát valósítja meg.

A címkézés már csecsemőkorban elkezdődhet

Önmagukat megvalósító jóslatokkal persze nem csak ezen a területen találkozunk. Néhány esztendővel ezelőtt a szakemberek egy hónapos csecsemők szüleivel csináltak interjút. Egyebek között megkérdezték tőlük: vannak-e olyan tulajdonságai a gyereknek, amelyek – véleményük szerint – az óvodában és az iskolában akadályozni fogják őt a harmonikus beilleszkedésben. Négy évvel később a kutatók megvizsgálták a gyerekeket, és majdnem mindegyikükben megtalálták azokat a „kockázatos” tulajdonságokat, amelyeket a szülők négy évvel ezelőtt felsoroltak. Ha az anya azt mondta: úgy véli, a csecsemő nem elég értelmes, és félő, hogy nem áll majd helyt az iskolában, négy évvel később, a vizsgálatok során bebizonyosult, hogy a gyerek valóban elmarad az átlagos értelmi színvonaltól. Ha úgy nyilatkozott: a gyerek félénk, és attól tart, „gyáva”, ijedős lesz, ha megnő, az óvodáskorú kisfiúnál éppen ezt a tulajdonságot mutatták ki, és így tovább…Hogyan lehetséges ez?

Igen kicsi a valószínűsége annak, hogy a gyerekek egy hónapos korukban már jelét adták ezeknek a tulajdonságoknak, és hogy az együtt eltöltött harminc nap alatt a szülők érzékelték is ezeknek a tulajdonságoknak a megnyilvánulásait, annak még kisebb. Sokkal valószínűbb, hogy a jóslatok itt is „önmagukat valósították meg”.

Feltehető, hogy a szülői előrejelzés hátterében olyan belső vágyak, rejtett igények húzódtak meg, amelyek a szülőket arra késztették, hogy – nem tudatosan! – szerepet vállaljanak a megjósolt tulajdonságok kialakításában.

Például arról az anyáról, aki egy hónapos fiában a félénkséget, ijedősséget tartotta kockázatos tulajdonságnak, kiderült, hogy tulajdonképpen kislányt szeretett volna, és nevelési stílusát, módszereit ehhez a vágyához igazította – annak ellenére, hogy fia született. Az az anya pedig, aki attól tartott, hogy egy hónapos kisfiát erőszakos természete fogja majd megakadályozni az óvodai beilleszkedésben, a későbbiekben többször is bizonyságot tett arról, hogy tulajdonképpen maga neveli ilyenné gyermekét. Amikor a négyéves fiú játék közben beleharapott a társába, anyja így „szidta le” őt: „Ejnye kisfiam, hányszor mondtam neked, hogy nem szabad harapni… ilyen nagyot!”

Címkézés az iskolában

Előfordul, hogy a jóslat beválását nem az a személy segíti elő, aki a jóslatot tette. Ilyenkor a megvalósulást nem a „jós” rejtett vágyai, belső törekvései valószínűsítik, hanem az a tény, hogy bizonyos körülmények között a jóslat új, a megvalósulást segítő irányba tereli az emberek gondolkodását, viselkedését.

Egy általános iskola egyik osztályában a pszichológusok intelligenciaméréseket végeztek. Munkájuk célját úgy határozták meg a pedagógus számára, hogy – országos felmérés keretében – a tehetséges gyerekeket kívánják kiválogatni. A vizsgálatok alapján kiemelték az egyik tanulót, akinek intelligenciája teljesen átlagos (mondhatnám így is: közepes) volt, és a pedagógusnak így számoltak be róla: felfedeztek egy különlegesen tehetséges gyermeket az osztályban. „Igazán? – kérdezte a pedagógus. – Én pedig ezt a fiút teljesen hétköznapinak találtam.” „Ez könnyen lehet – hangzott a válasz –, de most, a serdülőkor küszöbén, ennek a rejtett tehetségnek hamarosan meg kell nyilvánulnia.” Fél esztendő múlva a pszichológusok újra kimentek az iskolába, és ott a pedagógus örömmel közölte, hogy a gyerekkel kapcsolatos megállapítások igaznak bizonyultak: már mutatja oroszlánkörmeit, teljesítménye az elmúlt hónapokban ugrásszerűen javult. Ez önmagában azonban csupán a pedagógus – és általában az emberek – ítéletalkotásának befolyásolhatóságát jelzi.

A valódi meglepetés az volt, amikor a megismételt intelligenciavizsgálat alkalmával kiderült, hogy a gyerek értelmességének foka valóban összehasonlíthatatlanul jobb, mint amilyen hat hónappal azelőtt volt.

A megváltozott teljesítmény tehát nem egyszerűen a pedagógus megváltozott véleményét tükrözte (például azt, hogy a jóslat óta a tanulónak azonos teljesítményért jobb osztályzatot ad), hanem azt, hogy a gyermek valódi képességei egyértelműen és világosan javultak.

Mit mondhatnék az ilyen önmagukat megvalósító jóslatok hatásmechanizmusáról?

A pedagógus a jóslatot követően valóban más szemmel kezdte nézni a gyereket; beleképzelte és kereste benne a tehetséget, a gyerek pedig öntudatlanul is mindent elkövetett, hogy megfeleljen az új várakozásnak. Senki sem mondta neki, hogy a felmérések alapján tehetségesnek tartják, mégis, környezetének viselkedéséből és jelzéseiből megérezte ezt, így fokozatosan olyanná vált, amilyennek – egy hamis jóslat alapján – minősítették őt.

Természetesen ez is „címkézés”, ha nem is egészen olyan, mint amilyenről a cikk elején beszámoltam; itt ugyanis megelőlegezik a címkét, azaz – hogy kereskedelmi nyelven fejezzem ki magam – az üres palack csodálatos módon mindig azzal az itallal telik meg, amit az üvegre már korábban odaragasztott címke jelez! Gyakran eszembe jut: nem tételezhetnénk-e fel és nem kereshetnénk-e – minden hamis jóslat nélkül – sokkal több gyerekben a tehetséget, mint ezt napjainkban tesszük?

Dr. Ranschburg Jenő


forrás: Bébik.hu
hírek, aktualitások

Jobb, ha a szemölcsöt az orvosra bízzuk!

2025. november 25.

A legtöbben ismerjük az érzést, amikor észreveszünk egy újonnan kialakult apró bőrelváltozást, és megpróbáljuk elbagatellizálni. Talán csak átmeneti, talán majd elmúlik magától – gondoljuk. A szemölcs pedig pont ilyen. Legtöbbször nem fáj, nem viszket, nem zavar látványosan, így gyakran hónapokig, akár évekig is együtt élünk vele, anélkül, hogy szakemberhez fordulnánk. Pedig a szemölcs több annál, mint egyszerű esztétikai kellemetlenség: valójában egy fertőző, aktív vírusos elváltozás, amelyet érdemes komolyan venni. A témában dr. Móga Kristóf, az L33 sebész szakorvosa van a segítségünkre.

Szemölcs, de miért?

A szemölcsöt a humán papillomavírus (HPV) okozza, amelynek több mint 150 ismert típusa van. Ezek közül egyesek kizárólag a bőrön okoznak tüneteket, mások viszont komolyabb egészségügyi kockázatot is hordozhatnak, főként, ha nem megfelelően kezeljük őket. A fertőzés leginkább apró sérüléseken, felázott, felpuhult felületeken keresztül jut be a bőrbe, és a test különböző pontjain képes szaporodni. Megjelenhet a kézen, lábon, arcon, de akár intim területeken is. Ha pedig nem lépünk időben, a szemölcsök terjedhetnek, kiújulhatnak vagy egyre kellemetlenebb tüneteket okozhatnak.

Nem szabad elfelejtenünk, hogy egy kezeletlen szemölcs – különösen, ha olyan helyen található, amit rendszeresen dörzsölünk vagy nyomunk, például a talpon vagy a kézen – komoly fájdalmat is okozhat. Egyes esetekben a szemölcs olyan mélyre terjedhet a bőrben, hogy egyszerű házi módszerekkel, gyógyszeres ecsetelőkkel már nem távolítható el. A sétálás, sportolás vagy akár a cipő viselése is nehézzé válhat, ha a talpon elhelyezkedő szemölcs nyomásra érzékennyé válik. A fájdalom mellett ott van a pszichés hatás is: egy jól látható helyen lévő szemölcs csökkentheti az önbizalmunkat, szorongást, szégyenérzetet válthat ki.

Komoly betegségek diagnosztizálásához és terápiájához járultak hozzá magyar kutatók

2025. november 25.

Komoly betegségek egyszerűbb diagnosztizálásához és jövőbeni új, terápiás lehetőségeihez járult hozzá több mint négyéves kutatás eredményeként egy nemzetközi kutatócsoport. A magyar immunológusok részvételével megvalósult projekt az immunrendszerünk működésének jobb megértésével olyan betegségek jövőbeni gyógyítását is segítheti, mint egyes, idáig gyógyíthatatlan vese- és szembetegségek, vagy a COVID-19.

A COVID-19 járvány kitörésekor mindannyian szembesülhettünk vele, hogy az ember immunrendszere mennyire bonyolult, ugyanakkor mennyire fontos szerepe van egy beteg gyógyulásában, egyes esetekben pedig, amikor működése nem megfelelő, egy betegség súlyosbodásában. A gyógyíthatatlan vesebetegségek, szembetegségek, a fertőzések elleni védekezés és az autoimmun betegségek óriási terhet rónak a társadalomra. E betegségek diagnózisának és terápiájának egyik kulcsa az immunrendszer egyik elemének, a komplementrendszer megfelelő működésének jobb megértése. ELTE-s kutatók részvételével az elmúlt négy évben ennek a rendszernek a jobb megértésén, és az eredményekre alapozva új diagnosztikai eszközök előállításán dolgozott egy nemzetközi kutatócsoport. A Philipps-Universität Marburg vezette projektet, amelyben a magyar kutatókon kívül hét másik csoport, német, holland és spanyol partnerek vettek részt, az Európai Bizottság a Horizon 2020 program keretein belül 3,5 millió euróval támogatta.

A SciFiMed (Screening for inflammation to enable personalized medicine) nemzetközi konzorcium egy olyan bioszenzor létrehozásán dolgozott, amely a gyulladásos betegségek diagnózisát és terápiáját teheti gyorsabbá és hatékonyabbá. A kutatók a többéves munka eredményeként kifejlesztettek négy, antitest alapú kimutatási esszét (ELISA), vagyis egy olyan diagnosztikai eszközt, amelynek segítségével vérmintákból lehet egyes fehérjéket mérni, például egyes vese- és szembetegségek, COVID-19 és delírium esetében. Emellett a konzorcium egy olyan, multiplex elven alapuló (vagyis egyszerre több érték mérésére is alkalmas) tesztet is kifejlesztett, amelyet a jövőben akár közvetlenül a betegágy mellett is alkalmazható fehérjekimutatási gyorstesztként használhatnak az orvosok. Szintén a projekt eredménye egy innovatív, liposzómákon alapuló, a komplementrendszer aktivitásának meghatározására szolgáló teszt, amely kulcsfontosságú a fenti betegségek diagnosztikájában. A projekt ezen felül új ismereteket is eredményezett annak a fehérjecsaládnak a molekuláris kölcsönhatásairól, amelyek a jövőben terápiás célpontok lehetnek.

Miért ismétlődik a fejünkben egy dallam?

2025. november 24.

A fülbemászó dallamok és egyes személyiségvonások kapcsolatát vizsgálták az ELTE és a BME kutatói. Tanulmányuk rávilágít arra is, hogy a dallamtapadás nem csupán egy kellemes-kellemetlen élmény, amely időről időre felbukkan az életünkben, hanem kapu is lehet az önismeret és a mentális egészség felé.

Mindannyiunkkal előfordult már, hogy egy dallam sehogy nem ment ki a fejünkből, akárhogy is igyekeztünk megszabadulni tőle. A jelenség többnyire ártalmatlan, egyes kutatások azonban összefüggésbe hozzák bizonyos személyiségjegyekkel, például a szorongásra való hajlammal vagy a mentális kontroll mértékével.

Fülöp Flóra és Honbolygó Ferenc, a BME és az ELTE-PPK kutatói tanulmányukban 4300 magyar résztvevő bevonásával legutóbb azt vizsgálták, inkább a kényszeres ismétléshez, vagy inkább erős érzéki élményekhez kapcsolódik-e a tudományosan dallamtapadásnak nevezett jelenség. A kutatáshoz olyan kérdőíveket használtak, amelyek egyrészt a skizotípiát (azaz a skizofréniához köthető, de nem patológiás mértékű pszichózisra való hajlamot), másrészt a nem klinikai rögeszmés-kényszeres zavarokat (OCD) mérik. Ezek ugyanis hajlamokként az átlagos, egészséges embereknél is jelen lehetnek.  

A kutatók azt találták, hogy azok az emberek, akik hajlamosabbak furcsa érzékszervi élményekre (például hangokat hallani, amit más nem hall), illetve kényszeres gondolatokra (olyanokra, amiket nem tudnak elhessegetni), gyakrabban gondolkodnak azon, hogy miért ragadt be egy dallam a fejükbe, vagy szívesen mozognak (például dobolnak az ujjukkal vagy dúdolnak), amikor egy dallam jár a fejükben.