Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Agresszió kisgyerekkorban – Mikortól várható el az önkontroll? (2.)

Érdekességek2017. május 15.

Lehetséges kordában tartani az indulatokat?

Több elmélet is létezik arra vonatkozóan, hogy miért és hogyan tudunk úrrá lenni az indulatainkon. Az egyik ilyen felfogás szerint evolúciósan megéri, hogy – akár az állatvilágban is – az agresszió korlátozás alá kerüljön. Persze ezt megelőzi egy úgynevezett hierarchia harc, mely végén kialakul egy dominancia rendszer, amelyhez alkalmazkodnak az együttélés könnyebbé tételének érdekében. Így ebben a hierarchiában mindenki ismeri a helyét, hogy ki-kivel hogyan léphet interakcióba, kinek „hol a helye”. Agresszív viselkedést ezután a ranglétra alján levő egyedek nem tanúsíthatnak, csak az ő alattuk levők felé.

Egy másik elmélet szerint a frusztráció okozta indulatot ha ártalmatlan módon ki tudja élni a személy, valamilyen társadalmilag elfogadható módon, akkor az átélt katarzison keresztül csökken a benne rejlő agresszió.

Így például ha az ovistárs megütése, vagy a szülőnek való visszakiabálás helyett a gyermek vagy felnőtt céltáblára lőhet, vagy bokszzsákot üthet, akkor a benne rejlő indulat csökkenni fog. Ezzel kapcsolatos bizonyítékok nem egyértelműek, mégis mind a terapeuták, mind a laikus emberek előszeretettel alkalmazzák ezt a technikát.


Az indulatok korlátozására gyakran használt eszköz a büntetés. Ezzel azonban óvatosan kell bánni. Egyrészt nem minden esetben működik. Fontos, hogy teljesen következetesnek kell lenni, és a nem kívánt cselekedet után minél hamarabb kell megtörténnie a büntetésnek, továbbá az őt megbüntető személynek a gyermek számára fontosnak kell lennie, és azonosulnia kell vele. Másrészt a büntetés fordítva is elsülhet: korlátozó, fenyegető, agresszív nevelési stílus megerősíti, ezáltal fokozza az erőszakos viselkedés megjelenését. Sokkal hatékonyabb a nem agresszív, azaz a kívánt viselkedés megerősítése, jutalmazása. Így alternatívát kap a gyermek az agresszív aktus helyett. Sok esetben ez azzal jár, hogy az agresszorra kevesebb figyelmet szánnak egy konfliktushelyzetben, vagy egyenesen nem vesznek tudomást az erőszakos gyerekről, csak az együttműködés tanúsításakor.

Végül a kognitív kontroll, azaz az észre való hatás is eszköz lehet az indulatok kordában tartásához. Ehhez azonban egy bizonyos életkort el kell érni. Óvodáskorig, sőt, annak is inkább a második feléig csak kiegészítő eljárásként működik az elbeszélgetés, megmagyarázás, mivel a kisebb gyerekeket impulzusaik, mozgásuk irányítja, és az eszük csak később kapcsol be. Ennek ellenére fontos tudatosítani, hogy a helyzetben a másik személy mit érez, hogyan élheti meg a bántást, és hogy nem oldja meg a helyzetet az agresszió. Ám valódi érvényesülése ezeknek a gondolatoknak később bontakozik ki.

Mi szükséges az önkontrollhoz, viselkedéskontrollhoz?

A fenti elméleteknél láthattuk, hogy bizonyos érettség szükséges ahhoz, hogy gátlás alá kerüljön a tudattalanul indított agresszív cselekedet. Ehhez az érettséghez feltétlenül szükség van az önkontroll fejlődésére, illetve arra, hogy internalizálódjon, azaz belsővé, sajáttá váljon a korábban a szülőktől, társadalomtól érkező elvárás, értékrendszer.
Ezek kialakulása egy folyamat, melyhez egyrészt szükséges, hogy az énközpontú, azaz egocentrikus gondolkodásmód egyre jobban átforduljon a külvilág felé. Emellett hosszú évek alatt fejlődik ki a valódi empátia, mely képességgel a másik személy helyzetébe, érzéseibe tud belehelyezkedni. Ez a kettő feltétlenül fontos ahhoz, hogy egyáltalán elgondolkodjon a gyermek azon, hogy miért NEM érdemes az agressziót választania.

Emellett Maccoby négyfelé gátló funkciót fogalmazott meg, mely nélkül az önkontroll nem tud működni.

  1. Az első a mozgások gátlása, hiszen kisgyerekeknél megfigyelhetjük, hogy inkább új tevékenységbe kezdenek, mint a más folyamatban levő mozgást abba hagynák. Ekkor még nem fogják tudni leállítani az elkezdett cselekedetet, nincs meg bennük a gátló funkció.
  2. Másodjára érzelmeik gátlása sem kifejlett még. Nem képesek még az érzés intenzitását, erősségét irányítani, így az átélt frusztráció élménye egy az egyben irányítja még viselkedésüket.
  3. Harmadjára a következtetések gátlása is gyengén működik, vagyis válaszaik, reakcióik gyorsak, és híján vannak az átgondolásnak. Így ismét azt tapasztalhatjuk, hogy kezük előbb jár, mint hogy egyéb megoldást keresnének, hiszen nem gondolkodnak még, főleg hirtelen helyzetben.
  4. Végül a választások gátlása is szükséges az önkontroll elsajátításához, vagyis egy összetettebb, nagyobb képet, vagy a távoli jövőt is érdemes figyelembe venni egy könnyen megszerezhető, előttük levő megoldással szemben.

Mind a négy komponens az óvodáskor során kezd kialakulni, megszilárdulni. Így azt mondhatjuk, hogy 5-6 éves korra jutnak el arra az érettségi szintre, hogy a fenti négy gátlófunkció kialakulásával képesek legyenek viselkedésük kontrollálására, így az agresszió legátlására, mások megértésére, és önmagukon kívül való gondolkodásra.

 

Standovár Sára
pszichológus,
interaktív gyermekterapeuta


forrás: Bébik.hu
hírek, aktualitások

Hogyan hat a telefonozás és a stressz szájüregünk egészségére?

2025. október 30.

A mindennapi életünkben jelen lévő stressz nemcsak a lelki egyensúlyunkat és általános egészségünket terheli meg, hanem a szájüreg állapotára is negatívan hathat. Egy 2024-ben végzett kutatás rávilágított arra, hogy a fokozott stressz és szorongás összefügg a bruxizmus, vagyis a fogcsikorgatás gyakoribb előfordulásával. Ez a jelenség hosszú távon komoly problémákat okozhat: a fogak fokozott kopásától kezdve az állkapocsízületi panaszokon át egészen a szájüreg általános egészségének romlásáig. Az eredmények hangsúlyozzák, hogy a stresszkezelés és a tudatos szájápolás egyaránt fontos szerepet játszik a megelőzésben.

A túlzott telefonozás és a fogszuvasodás kapcsolata

Az okostelefon ma már a mindennapok elengedhetetlen része, ám egyre több kutatás figyelmeztet arra, hogy a túlzásba vitt használata nemcsak a szemre és a testtartásra, hanem a szájüreg egészségére is hatással lehet. Azok a serdülők, akik hetente több mint 6 órán át használtak okostelefont, 28%-kal nagyobb valószínűséggel tapasztaltak fogszuvasodási tüneteket, mint azok, akik kevesebb mint 2 órán át használták okostelefonjukat – számolt be róla 2024-es kutatásában a Nature. A jelenség mögött több tényező is állhat: a képernyő előtt töltött hosszú idő gyakran párosul nassolással, cukros italok fogyasztásával, kevesebb vízivással és hanyagabb szájápolási rutinnal. Mindez együttesen kedvez a baktériumok elszaporodásának és a zománc ásványianyag-vesztésének, vagyis a szuvasodás kialakulásának.

A mellrák típusai, kockázati tényezői

2025. október 30.

A mellrák esetében örökletes és nem örökletes („sporadikus”) betegségről beszélhetünk. A ritkább, örökletes emlőrák hátterében gyakran az ún. BRCA gén különféle mutációja áll, ami növeli a daganatok kialakulásának kockázatát. Emellett ismertek más, kockázatot fokozó géneltérések is. Ma már célzott genetikai tanácsadás és vizsgálat segít azonosítani az érintetteket, és ezek az eredmények a műtéti és gyógyszeres döntéseket is befolyásolják.

A nem örökletes emlőrák jelenléte jóval gyakoribb Magyarországon. Kialakulásának leggyakoribb okai:


életmódbeli tényezők, mint a mozgáshiány, túlsúly, dohányzás, túlzott alkoholfogyasztás
cukorbetegség
rossz anyagcsere kontroll
terhesség, szülés, szoptatás hiánya vagy minél későbbi életkorra tolódása
korábbi emlőbesugárzás (pl. gyerekkorban más daganat miatt)
emlőt érő mikrotraumák (bizonyos sportágakban)


A betegség három fő szövettani altípusa eltérő „vezérlő mechanizmussal” és terápiával jár:


Hormonreceptor-pozitív (az esetek kb. 75–80%-a): jól reagál antiösztrogén/ösztrogéncsökkentő kezelésekre.
HER2-pozitív (az esetek kb. 10–15%-a): ma már célzott HER2-gátló antitestekkel és modern molekuláris terápiákkal hosszú távon kontrollálható.
Tripla negatív (az esetek ~10%-a): nem érzékeny hormon- vagy HER2-célzásra, de kemoterápiával és újabb immunterápiákkal hatékonyan kezelhető.

Vizuális érzékelés, avagy a látás világa

2025. október 29.

A látás és a szenzoros feldolgozás arányáról nincsenek pontos, általánosan elfogadott statisztikák, de a szakirodalom szerint a látási élményünk jelentős része nem csupán a látott információk észleléséből áll, hanem azok feldolgozásából is.

Vizuális feldolgozás


Látás: a látás magában foglalja a fényérzékelést és a vizuális információk észlelését, amelyet a szemünk végez. A retina érzékeli a fényt, amelyet az agyunk értelmez, hogy képet alkothasson a külvilágról.
Szenzoros feldolgozás: a szenzoros feldolgozás során az agyunk nemcsak az alapvető látási információkat dolgozza fel (mint pl. színek, formák), hanem azokat kontextusba is helyezi. Ez magában foglalja a figyelmet, a memóriát és az érzelmeket is, amelyek mind befolyásolják, hogyan értelmezzük azt, amit látunk.


Arányok Bár konkrét számadatokat nehéz megadni, szakértők gyakran említik, hogy a vizuális élményünk kb. 80-90%-a származik a szenzoros feldolgozásból.

Ez azt jelenti, hogy csupán 10-20% az, amit közvetlenül látunk, a többi információt az agyunk dolgozza fel és értelmezi.


Érzékszervek az SPD (szenzoros feldolgozási zavar) szerint
Vizuális (látás)
Auditív (hallás)
Taktilis (érintés)
Vesztibuláris (egyensúly)
Proprioceptív (testhelyzet)
Interoceptív (belső érzékszervek)
Olfaktórikus (szaglás)
Gusztatorikus (ízérzés)