Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Agresszió kisgyerekkorban – Mikortól várható el az önkontroll? (1.)

Érdekességek2017. május 14.

Ha korlátokba ütközik, az bizony ellenállást szül mindenkiben. Az agresszióban azonban ott a másik érzelmeinek semmibe vétele, az önérdek véghezvitelének mindent elsöprő vágya. Ezekkel az impulzusainkkal azonban meg kell tanulnunk megküzdeni. Többek között ez is a gyermekévek feladata.

Mi az agresszió?

Elsőre mindenkinek a fizikai agresszió jut eszébe a szó hallatán. Egy indulatos gyerek verekedése, egy akciófilm lövöldözései, vagy harcok, ütések, rúgások és rosszindulat. Az agresszió alatt minden olyan cselekedetet érthetünk, amely a másik személyének, érzéseinek figyelembevétele nélkül teszünk azért, hogy nekünk jobb legyen. Akár egy közvetlen cél elérésére, akár összetettebb érdek megvalósítására – mint hatalom, dominancia, uralkodás, bosszú – irányul. Tehát az erőszakos cselekedetben meg kell nyilvánulnia annak, hogy más személynek fájdalmat akar okozni, vagy a saját érdekét akarja érvényesíteni a másik kárára.

A kisgyerekek (2-3 éves korban) vagy a kisóvodások (3-4 éves korban) körében is megfigyelhető, hogy erőszakosan reagálnak feszült helyzetben: elveszik, amire szükségük van, vagy megütik a testvérüket, ha elvették tőlük a játékot. Emögött azonban nem a rosszindulat áll, nem a bántás a cél!

Az agresszió az ember előtt megjelenő akadály miatti dühből, frusztrációból fakad. Indulati töltete van, és megjelenése természetes. Azonban a társadalomba, vagy bármilyen szociális közegbe való alkalmazkodáshoz szükséges az agresszióval való megküzdés. Jelentős különbségek lehetnek aközött, hogy ki, hogyan fejezi ki, ki-hogyan küzd meg a benne megjelenő erőszakos impulzussal.
Emiatt az agresszió gátlásához fontos megérteni, hogy az erőszakos viselkedést mi irányítja, mi mozgatja a gyerekeket ilyenkor, illetve az adott életkorban mi az elvárható.

Járjunk most ennek utána!


Mikor jelentkezik az agresszió, milyen életkorban hogyan jelenik meg

Az agresszió kifejezésnek korai jelei is vannak, mint például egy csecsemő dühös sírása, ha elválasztják az anyamelltől, mikor még enne. De kisgyerekkorban már egyértelműbben megjelenik, ahogy kialakul az éntudata; a külvilág, főleg a szülők részéről korlátokkal találkozik és frusztrációt, akadályokat él át. Ilyenkor ösztönös szinten, átgondolás nélkül jelenik meg az ellenkezés, a saját érdek érvényesítése a másik figyelembevétele nélkül. De nem beszélhetünk valódi agresszióról, hiszen nem beszélhetünk még arról, hogy a gyermek képes lenne a másik szempontjait figyelembe venni, a másik érzéseibe beleélni magát, vagyis az empátiára. Így a fenti gondolatmenet szerinti tudatos agresszióról csak később, az óvodáskor vége felé beszélhetünk.

Persze nem a kisgyerekek másokat bántó viselkedését szeretném legalizálni. Csak a figyelmet szeretném felhívni arra, hogy a 2-4 évesek ilyen jellegű viselkedése másról szól. Éntudatuk erősödik, mely gyakorlását minden adandó helyzetben megteszik, mellyel folyamatos konfliktusban vannak, folyamatos indulatok vannak jelen bennük. Egocentrikus, azaz magukból kiinduló gondolkodásmódjuk és cselekedetekben, mozgásban kifejeződő érzéseik eredménye az, hogy másokat figyelembe nem véve reagálnak az adott helyzetre.

Ebben az életkorban a nyílt, fizikai agresszió jelenik meg, méghozzá az instrumentális agresszió, vagyis egy kívánt dolog megszerzése céljából elkövetett erőszak. Az óvodáskor vége felé azonban megfigyelhető egy újfajta agresszió is, melyet ellenséges agressziónak neveztek el. Ekkor már a másik személy bántása más célból történik: közvetlenül, a gyermek dominanciájának kifejezése miatt bántja társát.

Az agresszió genetikus vagy tanult?

1. Az agresszió megjelenését sok tényező befolyásolhatja. Egyrészt egyesek szerint evolúciós alapja van, hiszen ha abból indulunk ki, hogy az erősebb marad életben, és az arra rátermett egyedek továbbítják a legmegfelelőbb géneket, akkor fontos tényező a hatalom, az uralkodás akár az állatok, akár az emberek közt, hogy a legmegfelelőbb körülményeket biztosítsák (pl. egy arra legjobban megfelelő lakhely elfoglalása, vagy a veszélyt jelentő egyed elriasztása, ledominálása).

2. Mások szerint az agresszió sokkal inkább a tanulás eredménye. Más személyektől, vagy filmekből, mesékből elsajátított viselkedésforma. Ez főképp abban az esetben működik, ha a modell, aki az agresszor, valamilyen fontos személy, akivel a gyermek azonosul (pl.: szülő). Azt is megfigyelték, hogy jelentősen befolyásolja az agresszió jelenlétét, hogy mennyire jutalmazzák az adott viselkedést. Sok esetben akár tudattalan, észre nem vehető módon történik a jutalmazás (figyelmet kap a cselekedetével), valamikor viszont teljesen nyíltan (verbálisan megdicsérik, vagy büszkeség látszódik a szülőkön).

Standovár Sára
pszichológus,
interaktív gyermekterapeuta


forrás: Bébik.hu
hírek, aktualitások

Hogyan hat a telefonozás és a stressz szájüregünk egészségére?

2025. október 30.

A mindennapi életünkben jelen lévő stressz nemcsak a lelki egyensúlyunkat és általános egészségünket terheli meg, hanem a szájüreg állapotára is negatívan hathat. Egy 2024-ben végzett kutatás rávilágított arra, hogy a fokozott stressz és szorongás összefügg a bruxizmus, vagyis a fogcsikorgatás gyakoribb előfordulásával. Ez a jelenség hosszú távon komoly problémákat okozhat: a fogak fokozott kopásától kezdve az állkapocsízületi panaszokon át egészen a szájüreg általános egészségének romlásáig. Az eredmények hangsúlyozzák, hogy a stresszkezelés és a tudatos szájápolás egyaránt fontos szerepet játszik a megelőzésben.

A túlzott telefonozás és a fogszuvasodás kapcsolata

Az okostelefon ma már a mindennapok elengedhetetlen része, ám egyre több kutatás figyelmeztet arra, hogy a túlzásba vitt használata nemcsak a szemre és a testtartásra, hanem a szájüreg egészségére is hatással lehet. Azok a serdülők, akik hetente több mint 6 órán át használtak okostelefont, 28%-kal nagyobb valószínűséggel tapasztaltak fogszuvasodási tüneteket, mint azok, akik kevesebb mint 2 órán át használták okostelefonjukat – számolt be róla 2024-es kutatásában a Nature. A jelenség mögött több tényező is állhat: a képernyő előtt töltött hosszú idő gyakran párosul nassolással, cukros italok fogyasztásával, kevesebb vízivással és hanyagabb szájápolási rutinnal. Mindez együttesen kedvez a baktériumok elszaporodásának és a zománc ásványianyag-vesztésének, vagyis a szuvasodás kialakulásának.

A mellrák típusai, kockázati tényezői

2025. október 30.

A mellrák esetében örökletes és nem örökletes („sporadikus”) betegségről beszélhetünk. A ritkább, örökletes emlőrák hátterében gyakran az ún. BRCA gén különféle mutációja áll, ami növeli a daganatok kialakulásának kockázatát. Emellett ismertek más, kockázatot fokozó géneltérések is. Ma már célzott genetikai tanácsadás és vizsgálat segít azonosítani az érintetteket, és ezek az eredmények a műtéti és gyógyszeres döntéseket is befolyásolják.

A nem örökletes emlőrák jelenléte jóval gyakoribb Magyarországon. Kialakulásának leggyakoribb okai:


életmódbeli tényezők, mint a mozgáshiány, túlsúly, dohányzás, túlzott alkoholfogyasztás
cukorbetegség
rossz anyagcsere kontroll
terhesség, szülés, szoptatás hiánya vagy minél későbbi életkorra tolódása
korábbi emlőbesugárzás (pl. gyerekkorban más daganat miatt)
emlőt érő mikrotraumák (bizonyos sportágakban)


A betegség három fő szövettani altípusa eltérő „vezérlő mechanizmussal” és terápiával jár:


Hormonreceptor-pozitív (az esetek kb. 75–80%-a): jól reagál antiösztrogén/ösztrogéncsökkentő kezelésekre.
HER2-pozitív (az esetek kb. 10–15%-a): ma már célzott HER2-gátló antitestekkel és modern molekuláris terápiákkal hosszú távon kontrollálható.
Tripla negatív (az esetek ~10%-a): nem érzékeny hormon- vagy HER2-célzásra, de kemoterápiával és újabb immunterápiákkal hatékonyan kezelhető.

Vizuális érzékelés, avagy a látás világa

2025. október 29.

A látás és a szenzoros feldolgozás arányáról nincsenek pontos, általánosan elfogadott statisztikák, de a szakirodalom szerint a látási élményünk jelentős része nem csupán a látott információk észleléséből áll, hanem azok feldolgozásából is.

Vizuális feldolgozás


Látás: a látás magában foglalja a fényérzékelést és a vizuális információk észlelését, amelyet a szemünk végez. A retina érzékeli a fényt, amelyet az agyunk értelmez, hogy képet alkothasson a külvilágról.
Szenzoros feldolgozás: a szenzoros feldolgozás során az agyunk nemcsak az alapvető látási információkat dolgozza fel (mint pl. színek, formák), hanem azokat kontextusba is helyezi. Ez magában foglalja a figyelmet, a memóriát és az érzelmeket is, amelyek mind befolyásolják, hogyan értelmezzük azt, amit látunk.


Arányok Bár konkrét számadatokat nehéz megadni, szakértők gyakran említik, hogy a vizuális élményünk kb. 80-90%-a származik a szenzoros feldolgozásból.

Ez azt jelenti, hogy csupán 10-20% az, amit közvetlenül látunk, a többi információt az agyunk dolgozza fel és értelmezi.


Érzékszervek az SPD (szenzoros feldolgozási zavar) szerint
Vizuális (látás)
Auditív (hallás)
Taktilis (érintés)
Vesztibuláris (egyensúly)
Proprioceptív (testhelyzet)
Interoceptív (belső érzékszervek)
Olfaktórikus (szaglás)
Gusztatorikus (ízérzés)