Inczeffy Patika

és magán szakorvosi rendelő

2131 Göd, Pesti út 86.

Telefon: +36 27 336 150
E-mail: kalabe@inczeffypatika.hu
Nyitva tartás:
Hétfő - Péntek: 7:30 - 19:00
Szombat: 7:30 - 13:00

Zen, intuíció és művészet

Érdekességek2018. március 07.

Elég egy futó pillantást vetni a legjelentősebb zen-művészek munkáira, és felismerhető, hogy nem beszélhetünk zen-művészetről valamiféle iskola, vagy azonos festői stílus értelmében. Helyesebb azt mondani, hogy zent gyakorló szerzetesek vagy művészek, megkísérelték filozófiájukat és nézeteiket a műveiken keresztül körvonalazni és megmutatni. Alaki, formai szemszögből sincs komoly azonosság, még egyes művészek különféle alkotóperiódusai között sem.  

Mar López, Zen-tanító

Sesshu (1420-1506) korai tájképei például intenzívek, erőteljes, szinte már nyers ecsetvonásokkal készültek. Ezzel szemben, érettebb munkái (76 éves korából) már spontán és kifinomultabb esztétikáról tanúskodnak.

Ha azonban összehasonlítjuk Sesshu festményeit (melyek a japán Muromachi-periódus esztétikájában érték el tetőpontjukat) Sengai szerzetes (1750-1837) munkáival, a zen-művészet egy másik hatalmas oszlopával, akkor megállapíthatjuk, hogy esztétikai szempontból nem létezhet komolyabb ellentét. Sesshu mulandó és légköri benyomásaival Sengai kifinomult, felfogásbeli absztrakciói állnak szemben.

A zen-művészetnek tehát nincsenek formális, a művészt korlátozó irányzatai. Ezért a „Sumi-e-stílust”, amit nyugaton alkalmaztak, nem tekinthetjük autentikus zen-festőművészetnek, hanem éppen az ellenkezőjének.


Miután ezt tisztáztam magamban, feltettem magamnak egy második kérdést, melyre választ kellett találnom, mielőtt belekezdtem volna egy zen-fotósorozatba: miként találhatok saját esztétikai formát, hogy bemutathassam az én természetlátásomat? Ha tárgyat látok magam előtt, nem korlátozhatom magam régi előképek, vagy akár zen-művészeti sztereotípiák követésére. Ehhez jön még, hogy sem szerzetes sem remete nem vagyok. Az én társadalmi és kulturális életkörülményeim nagyon is eltérnek azon művészekétől, akik hatalmas műveiket hátrahagyták.

A harmadik kérdés technikai jellegű. A zen-festményeket hagyományosan farkas-szőrből, vagy hasonlóból készült ecsettel alkotják. Ehhez fekete vagy színes tintát használnak, melyet rizspapírra vagy selyemre visznek fel. Aztán feliratokkal, pecsétekkel és hasonlókkal egészítik ki.
 

A színek keverése és annak árnyalatai, az ecset súlya, a papírhoz érintés erőssége, és az ecsetvonás formája - ezek az alapok, amire a hagyományos, keleti festészet támaszkodik. Az én műveim azonban más eszközökkel, és más információhordozóval, vagyis kamerával és számítógépes megmunkálással valósulnának meg. Az engem foglalkoztató kérdés ezért igen egyszerű volt: Ha a japán Muromachi-periódus zen-szerzeteseinek lettek volna kamerái és számítógépei, vajon használták volna-e ezeket a készülékeket műveik elkészítésére? Természetesen ez tisztán elméleti kérdés, de a válasz véleményem szerint egyértelmű „igen” lenne. A zen-gyakorlatban nincsenek dogmák, nem próbál meg bizonyos nézőpontot erőltetni, és nem kínál előre elfogadandó igazságokat, hanem személyes tapasztalathoz akar vezetni. Ha pedig ez így van, akkor miért kellene technikai korlátokat emelnem, hiszen a technika csakis egy eszköz, hogy elérjük a kitűzött célt?

Miután ezeket a kérdéseket megválaszoltam magamnak, még hátra volt egy, a legfontosabb: Mi a Zen esszenciája, lényege, és hogyan adhatom át ezt a művészeten keresztül? Ehhez felvilágosító utalást találtam a zen-festészet egy régi kézikönyvében, A mustármagocska kertje című műben, Lu Ch’ai mestertől.

Ebben következő mondat állt:

Aki el szeretné sajátítani a festészetet, annak először a szívét kell megnyugtatnia, akkor sikerül megvilágosítania értelmét és kitágítania tudatát.

Ez az előírás pontosan egyezik azzal az életreformmal, melyet az Arany Rózsakereszt Iskolájában tanítanak. A rózsakeresztesek számára a szív nemcsak a legtisztább érzések székhelye, hanem a legbensőbb lénnyel felvett kapcsolat kiindulópontja is.

A probléma abban áll, hogy szívünk túlcsordul az énközpontú vágyaktól. Ambícióink folyton arra terelődnek, hogy kielégítsük kívánságainkat. És így érzelmeink és érzéseink a köszönet és közömbösség, a szeretet és gyűlölet közt ingadoznak.

A Zen eközben a festészet kitanulásához alapként megköveteli a szív nyugalomba hozását. És ez magában foglalja a kettősségétől, a világbeli jó és rossz ellentéteitől való megszabadulást. Véleményem szerint ezt csak akkor lehet megvalósítani, ha a bennünk rejlő isteni felébred és mi egyesülünk vele.

Hogyan nyugodjunk meg, ha ez először nem a szívünkben valósul meg? Miként érjük el a csendet? A történelem során számtalan praktikát és gyakorlatot fejlesztettek ki, hogy elérjék ezt az állapotot. De a szikár valóság azt mutatja, hogy ez lehetetlen számunkra, ha az isteni, aminek nincs része e világ vágyaiban és sodrásában, nem kel életre bennünk.

Értsenek jól. Nem azt mondom, hogy az olyan gyakorlatok, mint a meditáció vagy hasonlók nem járulhatnak hozzá egy ilyen tudatállapot eléréséhez. Arra korlátozódom, hogy jelezzem, hogy legyen az bármilyen gyakorlat vagy praktika - beleértve a meditációt is - csupán eszközök a cél elérésében. Ha azonban a legbensőbb lény nem éled fel, a szív továbbra is arra vágyakozik, ami a sajátja és ami benne rejlik: e világ dolgaira.

Lu Ch’ai mesternek ugyanebben a művében más kulcsokat is találtam, melyeket a múltban a zen-festőművészet tanulóinak adtak át, és amelyek számomra is segítséget jelentettek. A japán mester hangsúlyozza az ismétlés fontosságát, hogy végül az ecsetvonás az elgondolkodás szükségessége nélkül, spontán jöjjön létre. Nem arról van tehát szó, hogy normákat határozzanak meg, amelyek ezerszer ismételt másolatokon alapulnak, hanem arról, hogy a szellemet mentesítsék a nyugtalanságtól, a hiú kifogásoktól, és megállítsák az ellenőrizhetetlen gondolatok áramát, melyek folyamatosan kísértenek.


Miután a technikát olyannyira uralják, hogy az már nem játszik szerepet, kialakulhat egy gördülékeny és természetes kifejezésmód. Ez nem csak a zen-művészetre igaz, hanem minden művészetre, ha az akadályok és kondicionálás nélkül szeretne kibontakozni. Ebben az értelemben a művésznek felül kell emelkednie a technikán, és uralnia is kell azt, hogy a festmény az ő tudatának természetes kifejezésévé váljon. A technikát alkotó cselekedete közben képesnek kell lennie figyelmen kívül hagyni azt. Ezen felül szükséges, hogy meg tudja alkotni a festeni kívánt dolgok lehető legátfogóbb és pontos eszméjét, hogy ne zavarhassák kételyek és félelmek a kezek, a szellem és a lélek harmóniáját.

A zen-művész elmélyed az emberek, a természet és a magasabb valóság viszonyaiban. A Zenben gyakran a természettel történő azonosulásról beszélnek.

Mielőtt bambuszt festenél, azzá kell válnod - mondja egy másik nagy Zen-mester, Su Dongpo.

Az emberi lény kétségtelenül csak a valóság egy részét képes felfogni, azt ugyanis, amit már belsőleg birtokol. A megvilágosodást képtelenség elérni, ha még nincsen meg a bensőnkben. Ugyanígy a festő sem tudja a természetet különböző formáiban megfesteni, ha az nem része neki.

A zen-művész számára kifejezetten fontos felismerni, hogy tekintete, észlelése abban az értelemben alkotó, hogy csak azt a valóságot teremti, amit képes felfogni. Észlelésünk nincsen folyamatosan az egységre irányítva, hanem mindenekelőtt a töredékekre, a kettősre. Ezért kell a bambusznak bennünk növekednie, mielőtt megfesthetjük. Fúziónak, egybeolvadásnak kell létrejönnie, a szemlélt és a szemlélő között, az ember és a természet között.

Ez csak akkor történhet meg, ha a nem kettős, a nem töredezett megtestesül az emberi lényben. Más szavakkal: csak akkor lehetséges, ha képesek vagyunk egy olyan testnek vagy léleknek formát adni, amely lehetővé teszi a természetes tudat és az isteni tudat közti kohéziót.

Értsük meg ezért, hogy a zen-művész nem a természetet kísérli meg visszaadni, hanem a legbensőjében felébredő energiát, amely mindennel egy, és amit mi - más szavak híján - léleknek nevezünk.

A lélek szónak sok nézete és számos minősége van. De lényegében kijelenthetjük, hogy egy ilyen lélek olyan emberben alakul ki, akinek sikerül a világegyetemnek formát adó ősanyagot, a „Mater”-t, vonzani és dolgozni vele. A zen-művész a Föld-anya hatalmas teste szervének érzi magát. Ebben az egységben tapasztalja meg az egybeolvadást a természetfelettivel, az ő lényének részeivel, melyek felülmúlják a pusztán anyagit.

Tehát egy intuitív tapasztalatról van szó, melyben a szellem csendjén keresztül minden mozdulat, minden ecsetvonás kadencia, összecsengő rím, amely harmonikusan kapcsolódik a mindenség szívdobbanásához.

A bambusz növekedése a művészben különböző fokozatokat és szinteket ismer. A zen-művész már az első szinten a kozmikus testben tudja magát, ami táplálja, amelyben fejlődik, és aminek idővel segíti a fejlődését. A legmagasabb szintet kétségtelenül úgy éri el, ha a művész tudata összeolvad a legbensőbb, isteni lényével, hogy már nem önmaga, hanem a Másik éljen ő benne. E tapasztalatok megélése különös állapotot eredményez, ugyanis nem kizárólag érzékenység szükséges, hanem mentális rugalmasság és intuíció is.

Intuíció és inspiráció szorosan összefüggenek. Miután a zen-művész ritkán készít vázlatokat vagy végez előtanulmányokat, nem arra utazik, hogy természethűen fessen. Műve mindenek előtt új-alkotás, amit műhelyében készít, éspedig a tárgy mélyreható tanulmányozása után.

Nem a pillanatot szeretné megragadni, nem a pillanat páratlanságát és múlandóságát, a maga légkörével együtt. Nem a múlandót, az illanót keresi, hanem megkísérel magához a természet lényéhez áthatolni, és mindazon értéket visszaadni, melyek felülemelkednek az időbelin.

A nem időbeli keresése nem jelenti azt, hogy a zen-művész képtelen lenne a „pillanatot”, vagy még inkább a „mostot” visszaadni, ahogy ez gyakran a Haikukban, a zen-versekben történik. Ugyanis ez a „Most” kétségtelenül az egyetlen valóság abban a pillanatban, amikor műve készül. A természettel megélt egységélményében ezért természetesen a természet sokrétű transzformációira is reagál. A zen-művész a viharral ordít, a széllel száll a magasba, a madarakkal és a pillangók zümmögésével énekel kórusban, a mandulafa minden bimbójával újjászületettnek érzi magát, és együtt hal meg minden elszáradt levéllel, ami aláhull a fáról. Ám mindezen történésekben és a misztériumban, ami körülveszi őket, csak azért részesülhet, mert bensőjében megtalálta a csendes központot, a szent ürességet. Ezáltal képes mindent átérezni, de már semmi sem ragadja magával.

A nyugalom és belső csend állapotában a zen-művész a művészi cselekedetet nemcsak tisztán esztétikai tettnek tapasztalja, hanem egy új érzékelés és új felismerés forrásának is.


forrás: Harmonet
hírek, aktualitások

A tej

2025. május 01.



I. rész: A tej, mint megbízható kalciumforrás

A magyarok átlagosan 67,5 liter, naponta 1,8 dl tejet isznak (2010. évi adat), kevesebb mint felét a szakértők által javasolt napi félliteres mennyiségnek.

Az emberi szervezet legkönnyebben a tehéntejből jut kalciumhoz, mert a fehérje, a kalcium, a D-vitamin, a foszfor, a tejzsír és a tejcukor csak a tejben található meg együtt, a megfelelő arányban.

A tej az egyik legfontosabb alapélelmiszer, s az emberi szervezet elsődleges kalciumforrása.

Sajnos számos, tejhez kapcsolódó tévhit van a köztudatban, holott a tej jótékony hatással van az egészségre, gyermekkorban pedig különösen fontos pillére az egészséges táplálkozásnak. Könnyen és jól emészthető táplálékról van szó, mely túlnyomórészt egészséges zsírokat tartalmaz, ugyanakkor hangsúlyozni kell, hogy fogyasztás előtt szükséges és fontos a hőkezelés.

Hajklimax: a változókori hajhullás nem betegség, csak figyelmeztetés

2025. május 01.

A hajunk a testünk tükre. A változókor sok testi és lelki változással jár, amelyekből az egyik legszembetűnőbb a hajhullás. Hogy mi áll a hátterében, mit tehetünk ellene, és hogyan kezeljük, arra Dr. Lieber Andrea orvos- természetgyógyász-kozmetikus ad praktikus tanácsokat.

1. A hormonális egyensúly felborulása, különösen az ösztrogénszint csökkenése, közvetlenül hat a haj növekedési ciklusára. Az ösztrogén segít fenntartani a haj sűrűségét, így annak hiánya a haj ritkulásához és gyengüléséhez vezethet, amely a változókor alapvető tünete.

2. A változókorral járó hormonális ingadozások fokozhatják a stresszt, ami növeli a kortizol-szintet a szervezetben. A magas kortizolszint is hozzájárulhat a hajhulláshoz, mivel befolyásolja a haj növekedési ciklusát, lerövidíti a növekedési fázist, ezzel elősegítve a hajszálak idő előtti kihullását.

3.Bár a hajhullás gyakran a változókor velejárója, nem mindig ez az elsődleges ok. Számos más tényező is okozhatja, például tápanyaghiány, keringési probléma vagy stressz. Ezért érdemes alaposan kivizsgálni a problémát.

4. A megfelelő táplálkozás elengedhetetlen. Fogyasszunk olajos magvakat (dió, mandula, lenmag), leveles zöldségeket (spenót, articsóka), zsíros halakat (lazac, makréla) és kollagénben gazdag ételeket.

5. Az egészséges ételek mellett a vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek is segítenek. A szelén és a cink támogatják a hajhagymák működését, a vas és a réz segítik az oxigénszállítást a fejbőrben. A D-vitamin a haj növekedési ciklusát támogatja, az Omega-3 és az Omega-7 hidratálják a fejbőrt és csökkentik a gyulladást.

6. A hajápolási rutin a változókorban kiemelten fontos. Kerüljük az agresszív samponokat, válasszunk hajerősítő formulákat, természetes összetevőkkel. Érdemes olyan, kifejezetten változókori hajhullásra kifejlesztett hajápoló termékcsaládot használni, amelyben sampon, balzsam, étrend-kiegészítő tabletta és szérum is található. Ez utóbbi a problémásabb területeket bemasszírozva fejti ki hatását. De ne mossuk túl gyakran a hajat, hogy megőrizzük természetes védőrétegét.

Az intim területeken kínzó ekcéma is kezelhető

2025. április 30.

A nemi szervek környékén kialakuló viszketés, gyulladás sokakban a szexuális úton terjedő betegségek gyanúját veti fel, holott nem ritkán ekcéma okozza a kellemetlen tüneteket. Dr. Brezán Edina, a Dermatica bőrgyógyásza, kozmetológus azzal a jó hírrel szolgált, hogy bár az ekcéma krónikus bőrbetegség, de a kínzó viszketés enyhíthető, a gyulladás kezelhető.

A külső nemi szerveken jellemző a kontakt ekcéma

Az ekcéma (dermatitis) a leggyakoribb, gyulladással, szárazsággal és viszkető érzéssel járó bőrbetegség, ami testszerte bárhol megjelenhet, és bár leggyakrabban a végtagokat érinti, az intim területek bőrfelületein is kialakulhatnak a vöröses, fénylő, viszkető foltok. Az ekcémának több típusa van, de jellemzően nem mindegyik érintheti az intim testtájakat.
Az atópiás dermatitisz például általában gyerekkorban kezdődik, és tipikus megjelenési formája a száraz, kipirosodott bőr, ami viszket és gyakran be is repedezik, az akut tenyér-talpi ekcéma, vagyis a dyshidroticus ekcéma pedig a kezeken, ujjakon, lábfejen, talpon jelenik meg és típusos tünetekkel jár.
A külső nemi szerveken leginkább a kontakt ekcéma okozhat kínzó tüneteket. Az allergiás kontakt dermatitisz akkor alakul ki, ha a páciens bőre kontaktusba, kapcsolatba kerül egy olyan anyaggal, ami allergiát vált ki nála. Ez bármi lehet, gyakran valamilyen fém, virág, háztartási anyag, festék, intim területeknél gyakran ilyenek az illatosított mosakodószerek, szappanok, tusfürdők. Az így kialakult ekcémás tünetek (kivörösödő bőr, erős viszketés, duzzanat, hólyagocskák, amelyek kifakadhatnak, váladékozhatnak) nem azonnal, hanem akár napokkal később jelennek meg. Ha a tünetek, főként a duzzanat és a pirosság közvetlenül az allergénnek való érintkezés kapcsán jelennek meg, akkor csalánkiütésről lehet szó.

Így lehet kezelhető az intim részeken kialakult ekcéma

– Az ekcéma kezelésének alapja a bőr folyamatos hidratálása, az elveszített zsírok, lipidek pótlása, amely tünetmentes állapotban is fontos. A helyi gyulladáscsökkentő készítmények viszonylag rövid idő alatt szüntetik meg a gyulladást, ami gyors és jelentős megkönnyebbülést jelent a páciensnek. A tünetek enyhülésekor úgynevezett immunmoduláló helyi krémekkel, kenőcsökkel fenntartható a hosszabb tünetmentes állapot. A szakszerűn alkalmazott immunmoduláló szerek úgy akadályozzák meg a gyulladásos folyamatok kialakulását, hogy közben nem károsítják a bőr szerkezetét. Személyre szabottan más kiegészítő kezelések is szóba jöhetnek, mint bizonyos viszketéscsillapító szerek, gyógyszeres kezelés – hangsúlyozza dr. Brezán Edina, a Dermatica bőrgyógyásza, kozmetológus.
Bőrgyógyász szakorvos javaslatára ajánlott utána járni az esetleges provokáló tényezőknek is, kontakt ekcéma esetén elsősorban a tisztálkodószereknek, a fehérnemű anyagának. A bőrszárazságra hajlamos személyeknek eleve ajánlatos illat- és színezőanyagmentes mosdótermékeket és pamut fehérneműt viselni. Emellett nem szabad megfeledkezni a stresszről sem, mint önálló rizikófaktorról, és azt is tudni kell, hogy sok esetben a gondos kivizsgálás során sem lehet a tünetekért felelős tényezőt kimutatni, a kezelés azonban ekkor is elengedhetetlen.